Affären, som presenterades i onsdags, blir det största kinesiska företagsköpet någonsin om det godkänns: Avtalet, enligt vilket Shuanghui International tar över Smithfield, är värt 7,1 miljarder dollar.
Tillkännagivandet kom två dagar efter det att det kinesiska konglomeratet Fosun, den enskilt störste aktieägaren i Club Mediterranee, sagt att man lägger ett bud på det franska reseföretaget.
Kinesiska företags intresse för utlandet ökar, konstaterar analytiker. Direktinvesteringar utomlands i icke-finansiella sektorer ökade med 28,6 procent under 2012 och uppgick till 77 miljarder dollar, i 141 länder och regioner.
Tidigare har Kinas ekonomiska uppgång främst byggt på investeringar i naturtillgångar som olja, gas och råvaror. Men nu är trenden mer komplex.
- Kinesiska företags utlandsförvärv visar att Kina är på väg att omdefiniera sin position i den globala ekonomin, att flytta upp i värdekedjan från att ha varit världens verkstad, säger Li Guoxue, forskare vid Chinese Academy of Social Sciences.