I måndags träffade Anders Åkesson (C), ledamot i Riksdagens trafikutskott, bygdsiljumföretaget Martinsons koncernchef Lars Martinson för att diskutera förslaget om en ny vägslitageskatt på 26 kronor per mil.
– För Martinsons kommer den nya skatten att kosta drygt 26 miljoner kronor per år, berättar Lars Martinson.
Utredningen om en vägslitageskatt,eller kilometerskatt som den också kallas, har försenas och kommittén som har Regeringens uppdrag att utforma den kommer att lägga fram sitt förslag i februari 2017. Denna skatt för tunga lastbilar ska bestämmas efter körsträcka. Syftet är att den tunga lastbilstrafiken ska bära mer av sina egna kostnader i samhällsekonomin och bidra till att mer gods flyttas över till järnväg och sjöfart.
Efter att utredningen presenteras ska den ut på remiss för att skatten sedan ska kunna införas 2018.
Utredningen har mött massiv kritik från svensk industri.
Så här fördelar sig de ökade kostnaderna för Martinsons om en kilometerskatt på 26 kronor per mil skulle införas:
Råvaror: 14,2 miljoner kronor
Sågade och förädlade trävaror: 10,2 miljoner
Limträ och KL-trä : 1,5 miljoner
Interna frakter mellan verken 0,2 miljoner
Anders Åkesson blir upprörd när han hör hur den nya skatten, som han väljer att kalla "skatt på avstånd", kommer att slå mot ett företag från Martinsons.
– Det här driver på urbaniseringen i Sverige. Främst kommer skatten att drabba Norrlands inland där företag kanske måste överväga att flytta produktion till norrlandskusten och företag vid kusten måste kanske flytta produktionen söderut för att komma närmare marknaden och i slutänden kan det innebära att produktion flyttas utomlands, säger han.
Lars Martinson konstaterar att skatten i slutänden drabbar de enskilda skogsägarna.
– Vi har inte möjlighet att ta igen kostnaden mot slutkunden utan detta kommer att slå mot rotnettot, den inkomst skogsägaren får om området avverkas, konstaterar han.
En beräkning från Skogsindustrierna visar att kilometerskatten kan påverka 20-25 000 jobb och investeringar på motsvarande 20 miljarder kronor.
Vid mötet i Bygdsiljum deltog även Helena Lindahl (C), som sitter i riksdagens näringsutskott och Mattias Larsson, ordförande för Centerpartiet i Västerbotten.
Tidigare under dagen träffade Anders Åkesson även företrädare för LRF, Norrmejerier och Sveriges Åkeriföretag i Umeå för att diskutera konsekvenserna av kilometerskatten. LRF har beräknat kostnadsökningen för ett genomsnittligt jordbruksföretag i norra Sverige till cirka 100 000 kronor per år.