Kent Pettersson är med 42 år i branschen Skellefteås verklige veteran. Hans företag Reseproducenten firar 30 år nu i december men kan dessutom fira ett nytt tioårs jubileum till sommaren…
Det har gått några dagar sedan Reseproducenten höll sitt 30-års jubileum. Alla tidigare anställda var inbjudna. 17 av 18 dök upp.
Låt oss gå tillbaka till 1974. Kent Pettersson, 22, var på repövning och träffade dåvarande chefen för Skellefteå Resebyrås privatresor.
– Han såg mig och tyckte att jag klarade stress bra.
Så skulle resebyrån utöka. Chefen minns ynglingen och sökte kontakt.
– Jag skulle göra det ett tag tänkte jag, säger Kent.
Paketerade resor
Han jobbade, sålde charter på vintern och ansvarade för Finlandsbåten på sommaren. 1979 fick han i uppdrag att börja producera resepaket åt Resespecialisterna som hade sju butiker i Norrland.
Efter sju år, 1986, kände han för att starta eget, Reseproducenten.
– I maj 1987, efter ett halvår, hade vi sålt 911 paketresor till Gotland och 400 bussresor ut i Europa plus mycket annat
En rivstart. Verksamheten utökades med tiden med vanlig charter och affärsresor. Bolaget blev en fullservicebyrå 1989. 1993 köpte Nyman & Schultz upp affärsresebiten, men Reseproducenten fortsatte växa både på produkt- och personalsidan.
– Jag började känna mig som en administratör, men det var den kreativa delen jag gillade.Skellefteå Resebyrå och Reseproducenten gick ihop 1998 och Kent fortsatte, men blev sedan värvad till ett Piteföretag som öppnade resebyrå i Skellefteå som sedan 1996 köptes av Resia.
Kent kände för att åter starta eget. Han satt upp ett antal punkter som krävdes.
– Allt föll på plats, säger Kent som fick med sig en stor del av sin tidigare personal, bland annat Jenny Andersson, som nu är en av de tre delägarna. På försommaren 2007 såg Reseproducenten åter dagens ljus.
– Många undrade vad jag gjorde: hur ska det går – folk bokar ju på nätet.
NHL-resor en hit
Kent motbevisade dem. Företaget sätter ihop egna resor, som i dag står för cirka 25 procent av omsättningen och då är inte beställda grupp- och konferensresor inräknade. NHL-resorna har blivit en klassiker.
– Jag trodde att det skulle ta slut med NHL-resor, att folk skulle vilka åka en gång. Jag trodde inte att så många skulle vilja åka dit flera gånger, säger Kent.
Han berättar att det gäller att ligga ute i tid.
– Vi gör det vi kommer på. Vi satsade till exempel på resor till Toscana då Ernst skulle göra TV därifrån. Det blev succé, säger Kent som konstaterar att mycket handlar om att göra sin omvärldsanalys – rätt.
Inte i pension
I mars fyller Kent 65, men han har inte planer på att pensionera sig.
– Jag kommer att jobba vidare och kanske mer med den kreativa sidan och ligga lite mer i bakgrunden.
Kent medger att det kan bli svårt att sluta.
– Det är som min fru sagt: Du har fått betalt för att arbeta med din hobby!