Beskedet från Trafikverket att det kan dröja över tio år innan byggstart sker för Norrbotniabanan gör Skellefteås kommunalråd Lorents Burman upprörd. ”Det är ett ytterst anmärkningsvärt utspel”.
Regeringen har utlovat att byggstart ska ske under mandatperioden, men några avtal att så ska ske finns inte nedskrivna. Trafikverket säger att de ser små utsikter att pressa in bygget i kommande plan för 2018-2029. – Det saknas finansiering, säger kommunikationsdirektör Anna Lihr.
Lorents Burman är förvånad över Trafikverkets ställningstagande.
– De ska lyssna på uppdragsgivarna, regeringen, och agera så att de planerar för byggstart.
Lorents Burman säger att han litar på löftena från regeringen och att han tar för givet att det blir byggstart mellan Umeå och Dåvamyran under 2018. Pengar finns redan på plats för att järnvägsplaner ska bli verklighet, 100 miljoner kommer från EU och lika mycket från vår egen region.
– Och nu formas organisationen som ska förverkliga järnvägsplanerna, säger Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanan.
Till hösten finns det också möjlighet att söka mer pengar från EU, då kan det bli tal om ansökning vad gäller själva bygget. Anledningen till att Trafikverket förutser förseningar för projektet är att underhållsbehovet av den befintliga infrastrukturen är så stor samt att oklarheter finns för finansiering med så kallade vägslitageavgifter.
– Regeringen vill prioritera höghastighetståg och Norrbotniabanan, pengar kommer att avsättas, säger Lorens Burman.
Elisabeth Sinclair säger att vad som nu måste komma på plats är bindande skriftliga löften från regeringen. Sinclair säger också att vägen fram till en Norrbotniabana kommer att vara fortsatt krokig.
– Vi får räkna med motgångar, men jag hoppas vi kan lita på regeringen, löftet är att pengar ska fram för projektet.
Mats Ekman