Den 6 mars i år gick Peter Carlsson, tidigare logistikchef på biltillverkaren Tesla, ut och berättade att hans företag Northvolt hade för avsikt att bygga en batterifabrik mest sannolikt i Sverige för tillverkning av lithiumjonbatterier för elbilar och lagring av energi. 40 kommuner hade fått en första förfrågan om projektet som handlar om en investering på upp till 40 miljarder kronor och mellan 2000 och 3000 anställda.
– Vi var inte en av dem då. Vi tog själv initiativ till kontakten, säger Kristina Sundin-Jonsson.
– Men projektet var inte okänt. Vi hade viss kunskap i och med Node Pole, bolaget som som vi har tillsammans med Vattenfall. Det jobbar med att få elintensiv industri att etablera sig i norra Sverige, berättar Kreisel.
Norrlandsfråga
Engagemanget har varit stort sedan det blev känt att Skellefteå var en av kommunerna som kunde vara aktuell och det har sedan har växt sig allt större, speciellt då Skellefteå blev en av de två återstående orterna, vilket presenterades i Almedalen, Gotland, under början av juli.
– Det här är inte längre en lokalfråga utan en Norrlandsfråga. Universiteten, Region Västerbotten, Västerbottens läns landsting näringslivet och andra har alla bidragit till processen, berättar Sundin-Jonsson.
– Det här tar en stor del av vår arbetstid. Det är få projekt som landar operativt på min och Kristinas nivå, men det här ett sådant, fortsätter Kreisel.
Se också: Batterifabriken – allt du behöver veta på en minut:
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
”Fråga för flera län”
Det har varit många arbetstimmar på Skellefteå kommun och Skellefteå Kraft det senaste halvåret som gått till arbetet med Northvoltfrågan. Bägge bedömer det svårt att exakt säga hur mycket resurser som varit igång löpande, men fem till tio heltider nämns.
– Vissa delar skulle vi ändå ha gjort, som detaljplanen över området i Hedensbyn, säger Sundin-Jonsson.
Nu, då det bara är Skellefteå och Västerås kvar, finns stöd från i stort sett hela övre Norrland att hämta.
– Luleå, Piteå och Västerbottens kommuner ställer upp axel mot axel med oss, liksom de tre nordligaste universiteten. En eventuell etablering i Skellefteå blir en fråga för flera län. Det här är en fråga som är av stor vikt för alla, fortsätter Sundin-Jonsson.
Flera etableringar?
Det är lite som i spelreklamen. ”Plötsligt händer det”. Att Northvolt kastar blickar norrut mot Skellefteå gör att fler blir nyfikna. En möjlig etablering av Northvolt har gett åtskilliga ringar på vattnet. Enligt vad Norran erfar finns nu flera företag som vill etablera sig i Skellefteå – och etableringen sker bland annat på grund av nyfikenhet vad Northvolt sett i kommunen.
– Vi har ett jättestort intresse för etableringar just nu, bekräftar Sundin Jonsson. Det har varit en ketchupeffekt det senaste året.
– Vi har ett möte om två veckor med ett datacenter som snappat upp det som sker här och vill gå vidare. Det finns också fler intressenter, säger Kreisel.
Norrbotniabanan
Han berättar också att Node Pole, som egentligen heter Skellefteå Kraft Industry Locations AB, också upplever ett ökat tryck på etableringsförfrågningar.
Och ibland faller allt på plats. Hans Kreisel och Kristina Sundin Jonsson är belåtna meds att det i tjänstemannaförslag till den Nationella Transportplanen, som presenterades häromveckan, finns delsträckan Umeå till Skellefteå på Norrbotniabanan med.
– Jag måste säga att det var rätt timing på leveransen av det där, säger Sundin Jonsson.
Hamnfrågan är en annan bit som rör infrastrukturen. Skellefteå hamn är en havshamn som är planerad att byggas ut. Västerås hamn ligger i Mälaren och planerar den också för expansion.
”Nykter inställning”
Samtidigt finns det bara vad gäller Northvolt hur många frågor som helst i luften. Skellefteå kommun och Skellefteå Kraft måste analysera del för del.
Det är till exempel inte ovanligt att det görs dubbla miljöprövningar, på två orter, i samband med att stora etableringar planeras. Enligt Hans Kreisel handlar det om att kunna hålla behålla tempot i etableringar – väljer man bort en ort vill man inte starta på nytt på nästa ställe utan ligga parallellt där för att hålla hastigheten uppe.
– Det är viktigt för oss att hålla en nykter inställning till projektet. Det är lätt att dras med i hypen, men det tror jag inte att vi har gjort, säger Kreisel.
För Northvolt brådskar det. De är först i Norden med planerna på en stor lithiumjonbatterifabrik. Men det finns fler projekt igång i Ungern, Polen, Tyskland och Kina.
Daimlerkoncernen bygger till exempel en stor fabrik 50 kilometer norr om Stuttgart. De räknar med att 15 till 25 procent av de fordon som koncernen producerar år 2025 ska vara elektriska.
– Northvolts tidsram är viktig. Den måste hålla och det beror på konkurrensbilden, säger Sundin Jonsson.
Grön energi
Skellefteå kommun och Skellefteå Kraft har jobbat hårt på att lyfta fram sina styrkor.
Det finns en planerad plats på Hedensbyn för etableringen. Där finns också befintliga elledningar på plats som skulle göra det lätt för en ny fabrik att ansluta.
Och den energi som Skellefteå Kraft kan erbjuda är grön el från vattenkraft och vindkraft, det vill säga förnyelsebar energi. Hans Kreisel betonar att det i Norrland finns betydligt mycket mer fossilfri energi jämfört med övriga delar av landet.
– Vi har också en bra infrastruktur och kan garantera bra elpriser under en längre tid, säger Kreisel.
– Skellefteå är unikt om man jämför med alla andra sajter i världen. Ett företag som jobbar här kan fokusera hårdare på kretsloppfrågan. Få ställen i världen kan mäta sig med oss i den delen, säger Kreisel.
Kristina Sundin-Jonsson kompletterar:
– Vi har stabil geologi, stabil politik och tillgång till vatten som kan användas till ånga och kylning. Vi har ett gott samarbetsklimat med de aktörer som Northvolt kommer att ha göra med. Man kan sammanfatta det: Det är enkelt att få tag på Skellefteå och det tror jag de känner. Det finns en närhet till beslutsfattarna, säger Sundin Jonsson.
”Intressant objekt”
På en direkt fråga om Skellefteå Kraft skulle kunna vara intresserat av att investera i Northvolt om frågan skulle bli aktuell.
– En batterifabrik är helt klart ett intressant objekt för oss. Ska vi investera i något måste vi tro på personer och bolag. Vi kommer säkert att titta närmare på bolaget om det blir aktuellt, säger Kreisel och betonar att den frågan inte har någon koppling till en eventuell etablering i Skellefteå.
Han konstaterar att han tror på att batterifrågan kommer att bli än hetare i framtiden och att det då självfallet inte bara handlar om bilar.
– Vindkraften kan ersätta kärnkraft, men vissa tider så är priserna negativa. Kan man med hjälp av batterier förflytta produktionen några timmar så går det att tjäna pengar. En annan sak som är stort redan i dag är handverktyg som drivs av batterier.
Amazon pågång
Vid Norrans möte med Hans Kreisel och Kristina Sundin-Jonsson talas det relativt lite om Västerås. Det pågår dock en stor etablering där. Amazon Web Services, ett dotterbolag till Amazon.com,bygger eller planerar bygga datacenter i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm.
– Det innebär att Amazon kommer att ta en del av energikapaciteten i Västerås. Det är en fördel för vår del, konstaterar Hans Kreisel.