Norrbotniabanegruppen, där Sinclair jobbar, har tillsatt en arbetsgrupp som ska ta fram en ansökan för att få EU-stöd för en detaljplanering av sträckan Umeå Dovamyran.
Denna ansökan kommer skickas iväg i början av nästa år om regeringen ger klartecken.
– Vi har ju skrivit tre liknande ansökningar tidigare som dock inte skickats då Alliansregeringen inte hade med Norrbotniabanani den nationella transportplanen.
Socialdemokraterna har utlovat att Norrbotniabanan ska byggas.
– Och därför utgår vi från att denna vår fjärde ansökan verkligen får gå iväg.
Chans finns att EU kan bistå med 50 procent av kostnaderna för järnvägsplanen. När det sedan gäller själva järnvägsbygget så finns chans att EU kan bistå med 30 procent av den beräknade totalkostnaden på 26 miljarder kronor.
12 000 miljoner euro finns i den pott som Norrbotniabanan kan få ta del av.
Vad som Norrbotniabanegruppen nu också jobbar intensivt med är att Trafikverket ska få i uppdrag att gå vidare med järnvägsplanen efter den järnvägsutredning som redan är framtagen för projektet.
– Trafikverkets grupp splittrades ju då Alliansregeringen inte hade med Norrbotniabanan i transportplanen, säger Elisabeth Sinclair.
I den första ansökan som nu tas fram rör sig om första sträckan mellan Umeå och Dåvamyran. Om ett par år kan det vara dags att söka EU-bidrag för den fortsatta sträckningen upp till Skellefteå.
– Givetvis känns det nu mer hoppfullt att jobba. Den politiska viljan finns ju nu att verkligen jobba för detta viktiga och stora projekt.