Annonskampanjen, som i flera tidningar pågår både fredag och lördag, har ett direkt tilltal riktat till Northvolt, vars ledning nu funderar på att etablera sin batterifabrik i Skellefteå eller Västerås. Beslutet väntas under oktober.
Rubriken i annonsen säger: ”Northvolt. I Skellefteå finns den nya industrins växtplats!”
Sedan lyfts de fördelar som Skellefteå och norra Sverige har med 100 procent förnybar energi, stora ytor med central mark, med mera.
15 aktörer
15 aktörer har skrivit under annonsen med Skellefteå och Skellefteå Kraft i spetsen, men också kommunerna i Luleå, Boden, Piteå, Umeå och Örnsköldsvik, de nordliga universiteten, de nordliga landstingen, Node Pole samt Sveriges Ingenjörer Norr- och Västerbotten.
– Vi har haft relationer och iobbat med alla de här i olika sammanhang under hela etableringsprocessen. Men just till annonsen har det handlat om de senaste två veckorna, säger Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun.
Hon ser den gemensamma satsningen som del i det arbete som sker.
– Vi vill visa att vi alla tillsammans jobbar för att Northvolt ska komma hit och att vi välkomnar dem. Vi vill lyfta styrkan med att vi är en bredare grupp.
Ringar på vattnet
Annonsen i sig är riktad till Northvolt, men Renström hoppas givetvis att den ger ringar på vattnet vad gäller andra etableringar också.
– Det här har varit en väldigt intensiv och positiv process för oss. Vi vill också visa upp styrkorna som Northvolt ser hos oss för andra, säger Helena Renström.
Ny film
Ytterligare en del som är kopplat till Northvolt kommer att få premiär under fredagen. Det är en film som North Kingdom gjort om regionens styrkor. Västerås hade gjort en ny reklamfilm som visades i kommunfullmäktige då Northvolt var där. Skellefteå valde att inte visa den i kommunfullmäktige, men Northvolts ledning har sett den. Den får nu premiär för allmänheten i flera kanaler.
– Det är roligt under den här processen hur alla har slutit upp kring frågan och därför är vi där vi är just nu, summerar Renström.