Ett antal kunder i Swedbank och sparbankerna har i veckan fått ett brev från banken som felaktigt säger att deras IP-konto (individuellt pensionssparande) är övertrasserat. Banken skriver på sin hemsidaatt man beklagar det inträffade.
Enligt Swedbank är anledningen ett fel i bankens system som gjort att utskicket skett.
En av bankens kunder, en man från Skellefteå, hörde av sig till Norran.
– Jag fick fan hicka när jag öppnade brevet igår. Det stod ju att kontot är övertrasserat med 99,95 kr så inte nog med att pengarna var borta, jag var skyldig banken pengar. Jag trodde de hade spekulerat bort mina pensionspengar!
Mannen ringde för att kolla vad som hänt.
– Kan säga att det var lång väntetid i telefonen så det är nog många som ringer. Fick höra att det var 20 000 personer som fått brevet. Telefonisterna får sota för felutskicket, säger han och skrattar.
Felet är nu åtgärdat, och berörda kunder behöver inte vidta någon åtgärd.