Handelssekreterarens tips: ”Håll hemsidan levande”

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-26 11:45

Nja, inte imponerar det precis när den presumtiva kunden ser att senast företaget uppdaterade sin ”nyhetersida” var för två år sedan.

– Håll hemsidan levande. Eller plocka bort det, är Jens Wernborgs tips.

Han är förste talare ut på tisdagen under näringslivsveckan Biz Buzpå Skellefteå stadshotell.

Jens Wernborg arbetar som handelssekreterare för Business Swedeni Hong Kong och hjälper företag att använda digitala verktyg för att öka sin export.

Det kan exempelvis handla om att hjälpa företag bättra på sin sökmotoroptimering, införa flera språk på hemsidan och få koll på vilka sociala medier som gäller i vilka länder.

Facebook är det ledande sociala mediet i såväl Norden som Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ryssland och USA, fast på andra plats i Kina. Pinterest inte ligger på topp tre i något hos dessa länder förutom i USA där det ligger på andra plats och Kina på tredje plats.

– Jag tycker att svenska företag är bra på att använda digitala verktyg när det gäller sin produktion. Nu behövs bara att man blir lika bra på det när det gäller marknadsföring, säger Jens Wernborg.

Han vill uppmana företagarna att våga experimentera för att se vilka digitala verktyg som ökar deras internationella konkurrenskraft.

– Men kolla gärna med oss innan du skickar ut ett e-postutskick i till exempel Italien så ni följer lagar och regler, säger han och ler.

Jens vill ge rådet att anamma ”big data” – att ge sig in i den digitala analysens värld och skaffa sig en bild av hur de internationella kunderna och målgrupperna beter sig. Kan du agera direkt på din analys så ditt bemötande av kunderna blir mer anpassat?

Men man bör även hålla koll på ”little data”. – Kolla upp vilka du fakturerade för tio år sedan. Skicka dem ett mejl som du inleder med ”Det var tio år sedan sist. Det har hänt en hel del hos oss”, säger han.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!