Förra året samlade Digitalakademin 120 deltagare i Umeå – i år är tanken att nå ännu fler. I år ska nämligen Digitalakademin livesändas till nio noder i Västerbottens inland.
Enligt Almi är tanken med utbildningstillfällena att de ska bidra till ökad kännedom om och sänka tröskeln för företag att använda digitala kanaler. Hittills har Digitalakademin utbildat över 10 000 deltagare i 26 städer i hela landet i digitala kunskaper.
– Utbildningarna har varit mycket uppskattade på de orter vi hittills besökt i Sverige. Med kunskaper om hur man driver trafik till sin hemsida och skapar en bättre närvaro online har deltagande företag kunnat utvecklas och växa, säger Gustav Radell, marknadschef för Google i Sverige.
Under utbildningen tittar man på:
• Hur de deltagande företagens närvaro på nätet ser ut
• Om de når rätt målgrupp
• Hur de kan nå fler kunder genom nya digitala kanaler
Första träffen äger rum 11 april och därefter följer ytterligare tre träffas under april och maj.
Digitalakademin äger rum på Umeå Folkets Hus, men nio inlandskommuner deltar via länk genom projektet Möjligheternas Region: Dorotea, Lycksele, Malå, Norsjö, Sorsele, Storuman, Tärnaby, Vilhelmina och Åsele.
Elin Olsson Affärsliv 24