Burträskföretaget Mutterindikator-K2 har fått en stor order på indikatorer till Gamla Uppsala Buss, GUB. Först ska skolbussarna förses med indikatorer och senare alla stadsbussar. Totalt handlar det om 200 bussar.
GUB, som ägs av Landstinget i Uppsala län, utför sedan 1996 all stadstrafik i Uppsala län. Förutom stadsbussarna bedriver de även färdtjänsttrafik, skol- och särskoleskjutsar, bokbussar och viss beställningstrafik. GUB hyr även ut mobila förskolebussar till Uppsala kommuns barnomsorg.
Det är den tekniske chefen på bussbolaget, Tommy Rydbeck, som tagit initiativet till investeringen. Han menar att det kommer att skapa både tid och pengar eftersom man hinner upptäcka lösa muttrar i tid och på så sätt sparar skador på nav och fälg.
– Enbart i reparation kan detta kosta 50 000 kronor och i värsta fall någons liv, säger Mutterindikator K-2:s vd Urban Lindgren.
Han konstaterar att det är ovanligt med en chef med ett sådant säkerhetstänk i ett bussbolag.
– Men eftersom han tidigare arbetat som yrkeschaufför och kört timmerbil förstår han problemet. Statistik och forskning utförd i 14 olika länder visar på att det dör 3-4 personer och cirka 28 personer skadas allvarligt varje år på grund av problem med hjul på tunga fordon, berättar Urban.
Även Bolidenkoncernen har köpt samma koncept till till delar av sin verksamhet i Boliden.
– Ett tiotal kåren inom Räddningstjänsten i Sverige har också utrustat sina fordon med mutterindikatorer.
Under hösten satsar Urban Lindgren bland annat på att visa upp sin indikator på Elmia lastbilsmässa den 24 – 27 augusti och på Göteborgs person- och trafikmässa 18 – 20 oktober.