Jag kallar dem för tomtenissar med gröna luvor vars mantra är ordet miljö. Som tjänstepersoner i vår kommun lyssnar de på politiker som försöker hänga med i storstädernas miljöutspel:
Bort med bilar från centrum, mindre och dyrare parkeringsplatser och hinder som begränsar framkomlighet.
En del storstäder inför dubb- och dieselförbud, så det är väl nästa politiska beslut att vänta från Skellefteås planerare.
Det finns problem med denna miljösatsning. Vi är ingen storstad med väl utbyggd kollektivtrafik och fungerande tunnelbana. De flesta kommuninvånare bor inte på gångavstånd till centrum.
Elbilar är inget alternativ till diesel och bensin och bara de riktigt välbeställda har råd att experimentera med dessa trevliga men dyra nymodigheter.
Vad händer med centrumhandeln när bara centrumboende kunder utan bil har möjlighet att lätt ta sig till centrumkärnan?
Att söka parkeringar i utkanten eller i p-hus är lätt att välja bort. Du tar bara bilen till Solbacken eller Anderstorp där du parkerar några meter från din affär. Du slipper bära tunga shoppingvaror flera hundra meter och du parkerar helt gratis.
Jag är övertygad om att snart har Skellefteå kvalificerat sig till titeln Sveriges fulast stad. Borlänge har gjort samma sak som vi verkar planera för och resultatet blev att deras centrum nu endast är tillhåll för väktare, ölschapp och daglediga ungdomar.
Det är inte lätt att hitta lösningar för att få butiker i centrum att överleva, men jag har några förslag:
* Ta bort avgiften för parkering i centrum och i parkeringshus och ersätt med parkeringssnurra.
* Bygg parkeringshus och butiker på CK-parkeringen.
* Påskynda brobygget vid Nordanå.
* Gratis kollektivtrafik skulle vara positivt, men löser tyvärr inte problemet för kunder några mil utanför centrum.
Om inget händer på några år är centrum en stenöken med tjusigt kulturhus som ingen kan ta sig till.
Berth Gustafsson
Moröhöjden
Stora byggprojekt kan ta kål på centrumhandelnKommunen nöjd med balansen mellan Solbacken och centrumSpela inte rysk roulette med centrumhandeln i SkellefteåKatastrof för handeln