Fylleslaget fick Joakim att ändra sig

Joakim Furtenback, försäljningschef på Brokk, berättade på höstens första morgonmöte om när magkänslan fick honom att ändra sig.

Kriterier. ”Vi har några kriterier som ska vara uppfyllda när vi väljer en agent. Men viktigast är magkänslan”, säger Joakim Furtenback, försäljningschef på Brokk. Foto: Susanne Lindberg.

Kriterier. ”Vi har några kriterier som ska vara uppfyllda när vi väljer en agent. Men viktigast är magkänslan”, säger Joakim Furtenback, försäljningschef på Brokk. Foto: Susanne Lindberg.

Foto: Foto: Susanne Lindberg.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-09-04 11:35

På fredagen är det dags för näringslivets morgonmöte på Rinkside. Joakim Furtenback talar om hur Brokk har blivit världsledande på den internationella marknaden.

Låda på magen

Han inleder med att berätta att företaget tillverkar rivningsrobotar som väger alltifrån 500 kilo till 12 ton. Robotarna är eldrivna och körs på avstånd med en ”låda på magen”.

Maskinerna kan bland annat riva upp trappor i köpcentrum och bila upp golv i hotellrum, men även nyttjas i betydligt större sammanhang. Brokks robotar användes till exempel efter attentatet mot World Trade Center och tsunamiolyckan i kärnkraftsverket Fukushima i Japan.

Reaktor 3

– Operatörerna satt ett par kilometer från Fukushima och körde maskinerna. De röjde vägen fram till reaktor 3 som höll på att koka. Efteråt fick vi höra att Brokk ansågs vara det företag som gjort enskilt störst nytta för att förhindra att katastrofen blev större än den var, berättar Joakim Furtenback och åhörarna ger en spontan applåd.

Företaget har ofta agenter eller distributörer i sina affärsländer som hjälper dem att hitta kunder och styra upp kundbesök. För några år sedan skulle Brokk satsa i Polen och sökte en lämplig agent för uppdraget. Joakim Furtenback åkte ned för att träffa några intressanta kandidater på en mässa.

Enkel roll-up

– I den ena kandidatens monter var det mycket folk, det bjöds på sprit och en motorcykel skulle lottas ut. Det var bra tryck där. Den andra kandidaten stod rätt ensam i sin monter med en enkel roll-up. Det såg inte så imponerande ut, berättar Joakim Furtenback.

På kvällen valde han därför att följa med den första kandidaten och hans kollegor på restaurang.

– Det kändes inte bra. Det blev ett fylleslag och en av höjdarna var direkt oförskämd mot mig. Dagen efter ringde jag vår vd och sa att ”vi tar den andre”. Viktigast är ändå magkänslan och det var ett bra val, vi sålde 60 maskiner i Polen.

Liten och oslagbar

Han avrundar med att berätta varför företaget heter Brokk. Så hette dvärgen i den nordiska mytologin som smidde Thors hammare.

– Brokk var liten, kraftfull och oslagbar – precis som våra maskiner, säger Joakim Furtenback och ler.

Det blev ett fylleslag och en av höjdarna var direkt oförskämd mot mig.

undefined
Välbesökt. Till restaurang Rinkside kom många anhörare för höstens första morgonmöte. Foto: Susanne Lindberg.
undefined
Kriterier. ”Vi har några kriterier som ska vara uppfyllda när vi väljer en agent. Men viktigast är magkänslan”, säger Joakim Furtenback, försäljningschef på Brokk. Foto: Susanne Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!