Fumex? Det är ett företag som går under radarn för många, men det är experter på att evakuera luftburna föroreningar i mekanisk industri och laboratorium, samt ta hand om bilavgaser. Företaget syns inte så mycket lokalt i Skellefteå.
– Ibland har vi större jobb här, men det är inte varje år, säger Lars Johansson, chef för svensk försäljning.
Företaget hade som så många andra en tuffare period under finanskrisen 2008/2009 och bestämde sig sedan för att satsa än mer, bland annat genom att sätta upp ett säljbolag i Tyskland och utöka produktutvecklingen.
– Vi är mycket på mässor och har ökat vår närvaro på marknaden. Det har varit mycket jobb innan det började gå åt rätt håll, berättar Stefan Johansson, chef för internationell försäljning.
Fumex utvecklar, tillverkar och säljer sina produkter. 34 av de 36 anställda i Sverige jobbar från Skellefteå med en mängd lokala underleverantörer som Iplast, Nordramp, Skellefteå Rostfria, Pulverline , Rtas, Lycksele Plåt, Samhall och Utisam.
Företaget lägger mycket resurser på utveckling och design. Fem personer jobbar med utvecklingen av produkterna, plus normalt en halv konsulttjänst på årsbasis.
– Vi är inte rädda att hämta in designkunskap externt då vi behöver hjälp, säger Lars Hedlund teknik- och produktionschef.
För att fortsätta tillväxten är Fumex idag inte bara ett produktägande bolag i Skellefteå utan en koncern med tre dotterbolag på de stora och strategiska marknaderna USA, Tyskland och Kina.
– All vår tillväxt kommer organiskt och inte via inköpta bolag, betonar Lars Hedlund.
Dotterbolagen omsätter idag tillsammans 40 miljoner kronor, och har ett starkt fokus att expandera, och bidra till moderbolagets tillväxt. Koncernen omsatte under 2016 105 miljoner kronor.
– Den svenska marknaden är givetvis vår enskilt största marknad, med en stabil utveckling, men exporten har vuxit till mer än 70 procent av vår omsättning för 2016, säger vd Anders Hedlund.
Fumex har ingen direktförsäljning utan allt går via distributörer, ibland flera distributörer på samma marknad. Sverige svarar för 30 procent av försäljningen, USA för 23 procent och övriga Norden för 15 procent.
– Fumex är nog unikt då vi säljer till alla länder inom EU, berättar ekonomichefen Monika Lindh.
I Asien har Fumex kunder i Kina, Japan, Indien och Korea.
– Det är roligt att vi lyckats så pass bra där. Vi skickar allt härifrån, men har ett lager i Kina, säger Stefan Johansson.
Fumex har sett att de fått lokala efterföljare i Asien, men de har klarat konkurrensen bra.
– Vi levererar kvalitet och kunskap, säger Stefan Johansson.