Fullbokad konferens med fokus på ökad lönsamhet för mjölkbönder i norra Sverige

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-22 10:16

Den 27 januari bjuder Växa Sverige in till Mjölkföretagardagar i Umeå. Temat för 2016 är ”Möjligheter för lönsamt mjölkföretagande 2020”. Anmälningarna har rasat in och dagarna är nu fullbokade med över 200 deltagare.

De svenska mjölkbönderna har under det gångna året prövats hårt och när Växa Sverige under två dagar i Umeå blickar framåt är det förändring, lönsamhet och ledarskap som står i fokus.

– Det är viktigt att ha fokus på kostnaderna på gården, att agera som företagare. Man måste ha ett helhetstänk och bestämma sig för att göra vissa åtgärder”, säger Jan-Erik Söderholm, mjölkföretagare från Djupsjö, Nordmaling och styrelseledamot i Växa Sverige som kommer agera moderator i Umeå.

Det är i år tionde året i rad som Mjölkföretagardagarna arrangeras. Programmet är mer än någonsin fokuserat på att gå från kris till framtidsbransch.

Liw Pålsson, mjölkföretagare i Raftsjöhöjden, Jämtland, är en av lantbrukarna på scen som berättar om hur hon genom effektiviseringar och bra management lyckats göra stora besparingar i sin produktion.

Även Torgny Widholm, mjölkföretagare från Hallen, Jämtland, pratar om sin roll som företagande lantbrukare under rubriken ”Våga vara företagare”.

Torbjörn Iwarsson är en av landets mest erfarna råvarumarknadsexperter. Under rubriken ”En friare mjölkmarknad” ger han sin syn på mjölkmarknadens möjligheter och vilka åtgärder som krävs för att svenska mjölkbönder ska kunna konkurrera på lika villkor med sina europeiska kollegor.

– Det finns i Sverige idag ett antal konkurrensnackdelar för svenska mjölkbönder som den hårda djurskyddslagstiftningen, gmo-friheten och dieselskatt. Dessa sammantaget gör att våra producenter har det högsta kostnadsläget i EU, säger Torbjörn Iwarsson.

LRF Mjölk ger under Mjölkföretagardagarna en omvärldsanalys och berättar mer om sitt långsiktiga arbete mot 2025.

– Mjölken har gått från att vara ett särintresse till ett allmänintresse och vi har lyckats nå ut brett, både till allmänhet och politiker. Men lönsamheten är fortfarande pressad för många mjölkföretag och vi jobbar nu vidare mot att skapa en långsiktig konkurrenskraft genom branschgemensamma krafter, säger Jonas Carlberg, chef LRF Mjölk.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!