Skellefteåföretaget BioCools vd Maria Forsséll inledde fredagens Prolog i samband med Lyckseles årliga näringslivsdag. – När andra tittar åt höger, tittar Jan Olof Eriksson, grundare av BioCool åt ett annat håll, berättade Maria Forsséll.
Temat för Maria Forssélls föreläsning var ”Att göra det omöjliga möjligt”. Det passade väl in i temat för dagen som var ”Möjlig utveckling i ett framtidsperspektiv”.
På ett pedagogiskt sätt och med hjälp av fyra personer ur publiken, berättade Maria Forsséll om hur Biocools produkter utrotar de värsta mikroorganismerna. Antalet användare ute i världen är i princip oändliga.
Anne Tusveld från Visit Swedens hollandskontor berättade om hur Västerbotten skulle kunna attrahera turister från Holland. Hennes spaning mot omvärlden innehöll trender, resvanor och potential. – Det är bra att bo i en husbåt i ett land som hotas av vatten, inledde Anne Tusveld skämtsamt sin föreläsning.
Sedan följde en presentation av statistik och besökarna fick lära sig att Västerbottens län ligger längst ner på listan med drygt 300 000 besökare att jämföra med Stockholm som har över 3 miljoner holländska besökare per år. Det största problemet för att få turisterna att söka sig norrut är bristen på välfungerande infrastruktur. Holländarna kan ingenting om Västerbotten, men namnet Lappland är välbekant och ett dragplåster. 77 procent av turisterna vill göra en rundresa där norrsken, hundspann och snöskoter är givna ingredienser.
Stefan Attefall var den mest kände av föreläsarna. Han påpekade utmaningen att skapa förståelse mellan land och storstad och att det nog är svårast för staden att förstå landsbygden. Hans budskap för dagen var: – Utgå från styrkorna, är man små ska man samverka. Det är ofta nyckeln, man har inte råd att kivas i långa loppet. Ta död på jantelagen. Det gäller att höja blicken och fokusera på horisonten så hittar man den rätta vägen. Han tillade också att det sista citatet hade han lånat från FN:s tidigare generalsekretare Dag Hammarskjöld, men också att det kanske inte alltid gäller när det är halt ute.
”Hello Mr Mayor, this is Facebook calling”, var titeln på Karl Petersens föreläsning. I Norrbotten är han känd som ett folkligt tidigare kommunalråd i Luleå. Det han underströk var kulturens kraft för en ort. Sedan kom historien om etableringen av Facebook.