Första matchen i slutspelet om batterifabriken går i Skellefteå

På lördag inleds ”slutspelet” om var Northvolts gigantiska batterifabrik ska byggas. Skellefteå är en av tio orter i Sverige och Finland som är kvar i matchen om etableringen som beräknas kosta cirka 40 miljarder kronor och ge 2 500-3 000 nya jobb. I Skellefteå skulle då fabriken byggas i utkanten av Hedensbyns industriområde mellan Hedensbyn och Bergsbyn.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-05-04 18:50

40 kommuner hade anmält sitt intresse för att få fabriken och nu återstår åtta i Sverige och två i Finland.

– Jag hade närmast blivit förvånad om vi inte varit med i slutomgången. I Skellefteå finns starka industriellt kluster, tillräckligt med mark och riklig tillgång till el, säger Skellefteå kommuns näringslivschef Bengt Ivansson.

På lördag kommer Northvolt till Skellefteå för att lyssna till vad Skellefteås kommunledning har att erbjuda.

– Vi är den första ort som de besöker. Efter att de träffat alla tio intressenterna kommer de att välja ut två som de fortsätter dialogen med. Det urvalet sker före sommaren, berättar Bengt.

Det handlar om ett mycket pressat tidsschema för att få spaden i jorden.

– Andra halvåret 2018 vill de börja bygga. Produktionen ska starta 2020 och vara i full drift 2024. Det kommer naturligtvis också att skapas en hel del arbetstillfällen under byggtiden.

Näringslivschefen lyfter bland annat fram fördelen med att ha tillgång till Skellefteå Kraft som elleverantör och Boliden som producent av metaller som kan användas i batteriproduktionen och som även kan medverka kring återvinning av gamla batterier. Ett frågetecken som rests är hur Skellefteå Kraft ska kunna leverera all el som behövs till fabriken.

– Förbrukningen blir troligtvis högre än för Rönnskärsverkens och det kommer Skellefteå Kraft att klara. För dem är det en fördel att kunna leverera mer el på hemmaplan istället för att sälja den via den nordiska elbörsen, säger Bengt.

Tomten som Skellefteå kommun erbjuder Nortvolt på Hedensbyns industriområde är på hela 200 hektar.

– En annan fördel här är att det bara är 300 meter till ett järnvägsspår, vilket de vill ha tillgång till. Det är också bra mark att bygga på.

Men det finns många andra faktorer än det rent industriella som Northvolt kommer att titta på.

– Det handlar om ett helt paket. Orten måste vara attraktiv att bo på. Det ska till exempel finnas tillgång till bra utbildning, omsorg och utemiljöer. Kommunikationer är viktiga och att Norwegian valde att satsa på Skellefteå blev ett bra tillskott på den fronten. Etableringen av  T2 College visar också att vi tror på basindustrin.

Bostadsbristen är ett annat frågetecken.

– Nu byggs det 1 500 nya bostäder av 19 fastighetsbolag och om fabriken blir verklighet kommer intresset för att bygga nya bostäder att öka ännu mer. Det här blir en bra pusselbit för att kunna öka antalet invånare till 80 000.

Luleå är den närmaste konkurrenten. De får också besök av Nortvolt på lördag.

– Jag tror naturligtvis att vi har ett starkare koncept, men om de vinner är vi de första att gratulera och kan då säkert hjälpa dem på olika sätt.

Är det då realistiskt att bygget av fabriken blir verklighet?

– Tesla bygger nu en ny fabrik i Nevadaöknen. Elbilar och solkraftsanläggningar som också kompletteras med litiumjonbatterier är framtiden. Det här är en riktig miljösatsning och om vi får fabriken skulle det sätta Skellefteå på världens miljökarta, avslutar Bengt Ivansson.

De svenska orterna som valts ut till "slutspelet" är Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Göteborg, Malmö samt Mariestad och Skövde som lämnat ett gemensamt bud.

Norran sände live när näringslivschefen Bengt Ivansson visade platsen där man vill bygga batterifabriken, se sändningen i efterhand här:

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!