Barn som växer upp i dag förväntas ha en kortare livslängd än sina föräldrar, bland annat på grund av inaktivitet. Ofta ses tekniken som en del av problemet, men den kan också vara en del av lösningen.
– I mitt yrke finns en tradition att se tekniken som en del av problemet, som detta med skärmtid. Jag menar att vi ska se tekniken som en del i möjlig lösning, säger Anna-Karin Lindqvist, forskare i fysioterapi i ett pressmeddelande.
De två forskarna kommer prata om gamification – att genom digitala spel främja barns fysiska aktivitet. Både hur tekniken kan användas för att förbättra barns hälsa och hur spelen i sig kan utvecklas på nya innovativa sätt.
– Motivation behövs på många områden i våra liv, men beteendeförändring är svårt att uppnå trots att viljan finns. Spelifiering är en del i att åstadkomma positiva beteendeförändringar, menar Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.
Josef Hallberg och Anna-Karin Lindqvist är båda delaktiga i forskningsprojektet Pokémon goes to school.