Försäkringsbolaget: ”Försöker alltid reda ut missförstånd”

”Det är beklagligt när ett misstag händer. Då rättar vi till det så snabbt som möjligt och meddelar kunden”, säger Linda Wiklund, chef för fordonsskador vid Länsförsäkringar.

Samförstånd. Bilägaren och skadeteknikern ska vara överens innan bilen löses in, enligt Linda Wiklund, chef för fordonsskador vid Länsförsäkringar. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Samförstånd. Bilägaren och skadeteknikern ska vara överens innan bilen löses in, enligt Linda Wiklund, chef för fordonsskador vid Länsförsäkringar. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-09-09 09:00

När Norran ringer upp skadeteknikern som Annki Wikdahl varit i kontakt med vill han inte säga något utan hänvisar till sin chef. Någon halvtimme efter att Norran har sökt hen ringer Annki och berättar att skadeteknikern varit i kontakt med henne.

– Han bad om ursäkt för att han hade löst in fel bil. Han hade haft mycket att göra. Dessutom sa han att jag skulle få reparera bilen på en annan verkstad och ha helförsäkringen kvar ändå, säger hon.

En dag senare får vi svar av Linda Wiklund. Vem som har gjort fel här vill hon däremot inte gå in på då det gäller ett enskilt ärende.

– Om man som kund känner att vi har brustit går det bra att kontakta mig som chef. Vi försöker alltid reda ut missförstånd och vill att kunden ska vara nöjd. Dialog är viktigt, säger hon.

Vad har man för möjligheter att ångra sig efter att man kontaktat er med en bilskada?

– Inget är klart förrän bilägaren och skadeteknikern är överens. Kommer vi inte överens har kunden möjlighet att få en opartisk bedömning via Handelskammaren, säger hon.

Räcker det med att kunden säger ok?

– Ja, ett muntligt ok gäller, men om kunden vill fundera skickar vi ut ett brev som kunden sedan kan skriva under.

Men hur kan en avställning och ägarbyte ske utan att kunden vet om det?

– Det ska inte ske förrän allt är klart. Det kan hända om dialogen inte fungerat.

Den verkstad ni har avtal med och den bilägaren tog kontakt med gjorde olika bedömningar av kostnaden för reparation.

Borde man som kund ta in bud från flera verkstäder?

– Man kan göra det och jämföra. Verkstäderna kan komma fram till olika kostnader, då det är ett beräkningsunderlag eller en bedömning av fordonets skada som görs. Det innebär att det i praktiken kan skilja sig åt mellan verkstäder.

Hon poängterar att Länsförsäkringars verkstäder är certifierade och följer branschens regler och riktlinjer för säker reparation.

Det syns knappt på bilen att den är krockad. Hur gör ni bedömningar att en bil måste lösas in?

– Generellt blir det inlösen då reparationskalkylen överstiger marknadsvärdet. Det tas fram genom att fråga olika bilhandlare, söka på likvärdiga fordon på Blocket och andra säljsajter, säger hon.

Hon tillägger att de alltid för en dialog med kunden om bilens skick för att få en så rättvisande värdering som möjligt.

När bilägaren sagt att hon inte ville lösa in bilen erbjöds hon 1 000 kronor mer än ursprungsbudet. Är det något ni gör ofta och i så fall av vilken anledning?

– I skaderegleringen tar vi fram ett marknadsvärde som presenteras för kunden och först när vi är överens är ärendet klart. I vissa fall leder detta till en förlikning mellan oss och kunden. Detta hör dock till undantagen, säger hon.

Bilägaren fick veta att hon inte fick reparera bilen hos någon annan verkstad. Då skulle hon inte kunna ha helförsäkring på bilen.

Hur kommenterar ni det?

– Vi har certifierat de verkstäder som vi jobbar med så att vi kan garantera att de reparerar enligt fabrikantens anvisningar. Om kunden vänder sig till en annan verkstad kan vi inte garantera detta. Om kunden väljer att nyttja försäkringen och lagar fordonet på en av oss godkänd verkstad så kan fordonet fortfarande vara helförsäkrat. Om kunden väljer att laga skadan själv eller via en verkstad vi inte har avtal med erbjuder vi halvförsäkring. För att åter få helförsäkring krävs att kunden kan visa att skadan reparerats på ett korrekt sätt.

Hur är det möjligt för er att byta ägare på bilar utan registreringsbevis eller underskrifter?

– Det görs elektroniskt i skadesystemet. Det gäller för samtliga försäkringsbolag.

Vad betalar demoleringsfirman för att köpa bilen?

– För bilar äldre än tio år betalar de ingenting. De hämtar och skrotar bilen utan kostnad för de inblandade.

Vad vill du säga till bilägaren i det här fallet?

– Vi tycker det är tråkigt i de fall kunderna inte är nöjda med oss och sin skadereglering. Man har alltid möjlighet att få sitt ärende omprövat eller lämna in ärendet till vår klagomålsansvarige.

Generellt blir det inlösen då reparationskalkylen överstiger marknadsvärdet.

undefined
Samförstånd. Bilägaren och skadeteknikern ska vara överens innan bilen löses in, enligt Linda Wiklund, chef för fordonsskador vid Länsförsäkringar. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Bilskador steg för steg

Först anmäls skadan till försäkringsbolaget.

Sedan kontaktar bilägaren en av försäkringsbolagets avtalsverkstäder som besiktigar skadan.

Verkstaden uppskattar reparationskostnaden. Om den närmar sig fordonets marknadsvärde skickar de istället ett inlösenunderlag.

När försäkringsbolaget fått kalkylen eller inlösenunderlaget tar skadeteknikerna vid och undersöker fordonets marknadsvärde. Om reparationskostnaden ligger över marknadsvärdet löser de i fordonet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!