Resultatet för tidningsrörelsen blev minus 2,2 miljoner kronor, 2016, en förbättring med 5,4 miljoner kronor jämfört med 2015.
Hela Norrans verksamhet, som då bland annat också inbegriper fastighetsförvaltningen, visar en vinst på 4,4 miljoner kronor, en förbättring med 9,4 miljoner kronor jämfört med 2015.
– Vi jobbar med en strategi där vi ska säkra vårt oberoende genom att vara lönsamma. Vi ska spegla lokalsamhället och vara en utvecklande kraft, säger vd Anders Westermark.
Nya verksamheter
Under det senaste året har tidningsbolaget satsat på fler verksamheter i anslutning till medierörelsen.
– Vi måste arbeta för att nå ökade intäkter, samtidigt som vi också måste skära kostnader. Digitaliseringen har som alla vet ändrat förutsättningarna för vår verksamhet, men den skapar också möjligheter, säger Westermark.
Samdistribuera
I maj 2016 gjordes ett försök att samdistribuera vanlig post och morgontidningarna i delar av Norrans spridningsområde. Testen omfattade 4600 hushåll.
Just nu ser det inte ut att bli någon fortsättning.
– Min stora oro är att kostnaderna för den fysiska distributionen av papperstidningen i Norrans spridningsområde fortsätter att öka spridningsområde.
Westermark tycker att en samordning borde gå att lösa, kanske genom att Postens samhällsuppdrag omdefinieras.
– I dag brister det i Postens vilja den samordningen.
Stark ekonomi
Norrans ekonomiska styrka är en förutsättning för framtiden.
– Vi har i dag en soliditet på 77 procent vilket gör oss till ett av de starkaste mediebolagen i dag. Det är avgörande i en tid med hög förändringstakt och många utmaningar, säger Anders Westermark.
Norrans medierörelse har i dag ett 70-tal anställda och omsatte 2016 cirka 106 miljoner kronor.