– 2017 blir första året som Skellefteå Airport kommer att visa svarta siffror som kommunal flygplats, säger vd Robert Lindberg.
Det var 2010 som Skellefteå kommun övertog flygplatsen. Sedan dess har den gått back varje år, men 2017 ska bli första året med vinst, enligt Lindberg.
– Och detta trots att vi måste investera så mycket. 40 000 från rekordet
2016 blev ett mellanår för flygplatsen trafikmässigt.
Inrikes flög 266 152 på Skellefteå, en minskning med 0,6 procent.
– Siffrorna påverkades av den strejk vi hade i somras, säger Lindberg
Utrikes flög 16 160, ett tapp med nästa 53 procent jämfört med 2015.
– Där är förklaringen en, att vi inte längre hade Ryanair.
Totalt innebär det att 280 779 flög på Skellefteå 2016, en minskning med sex procent jämfört med året innan. Rekordåret 2014 var det 320 000 resenärer. 100 charteravgångar
Men 2016 är då. Nu skriver vi 2017 och Robert Lindberg konstaterar att flygplatsen ”kommer att slå alla tiders rekord” under året. Redan nu är 97 charteravgångar bokade för året. Lindberg tror på att det blir mer än 100 till slut, rekord!
Den 26 mars börjar Norwegian köra på Skellefteå och konkurrensen på sträckan Skellefteå- Stockholm kommer åter. På årsbasis kommer Norwegian att ha 850 avgångar på Skellefteå.
– Förutsättningar för resande har aldrig varit större. Det finns fantastiska förutsättningar att ta turister till Norra Sverige via Skellefteå, säger Lindberg
– Vissa dagar ser vi att vi kommer att ha fem avgångar ungefär samtidigt. Det skulle inte förvåna mig om vi närmar oss 400 000 passagerare 2017. Satsar fem miljoner
Det skulle innebära mer än 30 procent upp från årets siffror och mer än 20 procent bättre än det tidigare rekordåret. För att kunna hantera en sådan ökning krävs en hel del arbete med logistiken på flygplatsen.
– Vi kommer att investera i en digitalisering av flygplatsen. Det handlar om fem miljoner kronor initialt som ska upp i styrelsen för flygplastbolaget.
Redan i dagarna ses ett första steg, en test av en ny scanner för passagerarna som gör att tempot ökar i säkerhetskontrollen. Vidare så kommer det att bli en digital biljettkontroll före säkerhetskontrollen och en ny boarding-kontroll innan passagerarna släpps till flyget på samma sätt som på Arlanda.
Vissa dagar ser vi att vi kommer att ha fem avgångar ungefär samtidigt.