På årets första "Gomorron Malå!", som genomfördes i torsdags ,var temat "Fler entreprenörer inom besöksnäringen".
– Naturen är det stora dragplåstret i Malå och det som kan ge oss en identitet. Den måste vi jobba mycket mer med, men det är viktigt att inte växa för snabbt, säger Johann Schatton, FlyCar.
Karin Fällman, vd för Gold of Lapland, var den som höll i mötet, Hon började med att berätta att boendeanläggningarna som finns med i Gold of Lapland under perioden januari-november 2016 ökade antalet gästnätter med 9 procent jämfört med samma period året innan.
– För Västerbotten är ökningen 8 procent och för hela Sverige handlar det om en ökning med 3 procent, säger hon.
Karin konstaterar att ökningen av antalet gästnätter för Gold of Lapland var hela 23 procent i januari-februari och för mars ökade antalet gästnätter med 17 procent.
– Vad vi måste få till är en lika bra utveckling över hela året.
Morgan Liljemark, som driver företaget Wild Lapland, flyttade efter elva år i Kirunafjällen till Ruskträsk, där han erbjuder hundspannsturer.
– I Kiruna ville besökarna se norrsken punkt slut och de var inte så intresserade av andra aktiviteter. I Ruskträsk får vi helt andra typer gäster som vill stanna längre och testar andra aktiviteter. Att bara bygga en verksamhet på norrsken är mycket svårt, säger Morgan.
Han har fem kilometer till närmsta granne vilket passar hans verksamhet .
– Att det inte finns någonting annat här är jättebra.
Han lovordar också samarbetet mellan turismföretagarna i området.
– Alla behövs och vi kan komplettera varandra. Jag brinner för mina hundspannsturer och vill egentligen inte alls köra skoter. Det som måste till nu är att vi också får samerna med oss.
Peter Gustavsson, driver Gustavssons Åkeri & El i Malå som har tolv anställda. Företaget startades 1998 som ett renodlat åkeri. Numera arbetar de också med olika typer av entreprenadverksamheter och de sysslar även med elarbeten.
– Och nu har vi även blivit ett turistföretag som fixar isbanor för olika event. Vi har anställt två personer i vinter som arbetar med detta. säger Peter.
För Johann Schatton, FlyCar, är det här fjärde säsongen som hans företag satsar i Malå.
– Vi som arbetar i den här branschen måste vara seriösa och lojala mot varandra. Någon "guldrusch" vill jag inte veta av, säger han och poängterar att en viktig anledning till att FlyCar valt att satsa på Malå är att det är så "underbart" att samarbeta med de turismentreprenörer som är verksamma här.
Johann betonar även vikten av att de pengarna som turisterna spenderar stannar i Malå.
– Tidigare ordnade vi snöskoterturer via företag i Arvidsjaur medan vi nu har en egen lösning i Malå.
Både Peder Johansson, som arbetar med projektet Möjligheternas Region i Malå och Beatriz Axelsson som har samma roll i Norsjö betonar liksom turismentreprenörerna vikten av samarbete för att kunna möta kundernas ofta oförutsägbara önskemål.
– I Malå har vi genomfört en företagarutbildning med 15 deltagare. Av dem har fyra startat egna företag och fler är på väg. Till hösten kör vi en ny omgång och då tror jag säkert att vi får med de som vill starta turismföretag, säger Peder.
Nästa upplaga av Gomorron Malå! kommer att handla om innovationer.
Gomorron Malå! genomförs som ett samarbete mellan Malå kommun, Arbetsförmedlingen, LRF Norsjö/Malå, Företagarna Malå och Gold of Lapland. ekonomisk förening.