Det sociala nätverkets börsintroduktion den 18 maj förra året var rekordstor. Introduktionskursen låg på 38 dollar per aktie. Därmed värderades Facebook totalt till 104 miljarder dollar, motsvarande nästan 700 miljarder kronor, en skyhög värdering som genast ifrågasattes.
Efter en dryg veckas handel hade Facebooks börsvärde minskat med motsvarande 170 miljarder kronor. Sedan fortsatte utförsresan..
- Värderingen var fullständigt hajpad och det var mycket debacle kring introduktionen, säger Klas Bergström, professor i finansiell ekonomi vid Handelshögskolan.
Problemet för Facebook är hur man ska tjäna pengar på sina 1,1 miljarder användare. Bolaget har börjat dra nytta av att allt fler användare går över till smarta mobiltelefoner, med tillgång till internet, men det finns problem med annonsering i mobiltelefoner.
- I en smartphone så får inte det där riktigt rum, skärmen är för liten, säger Bergström.
Facebook-aktien har återhämtat sig, men är drygt 30 procent under introduktionskursen. Och fortfarande är aktien mycket högt värderad. Den värderas för närvarande till 46 gånger den förväntade årsvinsten, jämfört med 12 gånger för till exempel Apple.