Exporten växer men Sverige tappar marknadsandelar

STOCKHOLM 130624 Ann Öberg. Foto: Sören Andersson COPYRIGHT SÖREN ANDERSSON FOTO SÖREN ANDERSSON

STOCKHOLM 130624 Ann Öberg. Foto: Sören Andersson COPYRIGHT SÖREN ANDERSSON FOTO SÖREN ANDERSSON

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2015-11-02 10:30

Svensk export växer som en följd av bättre internationell konjunktur men å andra sidan har svensk konkurrenskraft försämrats under lång tid och Sverige tappar marknadsandelar. Det visar Svenskt Näringslivs konjunkturprognos som presenteras idag. 

– Jämfört med tidigare konjunkturåterhämtningar bidrar utrikeshandeln därför mindre till svensk tillväxt. Sverige behöver återta marknadsandelar säger Ann Öberg, chefekonom Svenskt Näringsliv.

Svensk ekonomi hämtar sig gradvis efter en utdragen lågkonjunktur. Tillväxten förväntas bli 3,3 och 3,2 procent 2015 respektive 2016. Till största delen drivs utvecklingen fortfarande av inhemsk efterfrågan som bland annat gynnas av en mycket expansiv penningpolitik under hela prognosperioden. En annan bidragande orsak är att tillväxten i Europa och USA förväntas öka vilket gynnar exporten.

Det finns dock orosmoment för återhämtningen. Det finns en klar nedåtrisk för tillväxtekonomierna, företagen i Svenskt Näringsliv företagarpanel har blivit mer negativa och osäkerhet, inte minst om arbetsmarknaden i Sverige, bidrar till att hushållen fortsätter att försiktighetsspara relativt mycket. – Trots en förhållandevis god konjunktur biter arbetslösheten sig fast på höga nivåer. Detta beror på strukturella problem på den svenska arbetsmarknaden, säger Ann Öberg.

undefined
STOCKHOLM 130624 Ann Öberg. Foto: Sören Andersson COPYRIGHT SÖREN ANDERSSON FOTO SÖREN ANDERSSON
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!