Exportcenter startas i Västerbotten

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-18 12:57

För att stärka företagens konkurrenskraft på en internationell marknad har Tillväxtverket fått i uppdrag att inrätta regionala exportcentra. Syftet är att göra det enklare för svenska företag att få kontakt med rätt person i rätt organisation med frågor om internationalisering. Ett av dessa centra placeras i Västerbotten.

Uppdraget innebär att i samarbete med de regionalt utvecklingsansvariga se till att exportcentra inrättas i Skåne, Västra Götalands, Kronobergs, Östergötlands, Dalarnas och Västerbottens län.

– Det här är en mycket god nyhet. Det beror på flera saker, att vi har bra förutsättningar, att vi redan är duktiga på export men också att vi har ett ekosystem av innovativa företag med globala produkter och stor potential, säger Erik Bergkvist (S), regionråd i Västerbotten.

Den svenska exporten går generellt sett bra. Den har ökat med fem procent i hela landet det senaste året, vilket kan jämföras med en ökning på endast en procent i genomsnitt under de senaste åtta åren. Och Västerbotten överträffar de siffrorna med en åttaprocentig ökning under 2015.

– Det är givetvis inspirerande och glädjande av vi överträffar landets redan goda siffror, men samtidigt inte överraskande. Vi har väldigt mycket att erbjuda resten av världen, i form av unika personer, produkter och tjänster, men vi vet samtidigt att vi kan bli ännu bättre. Exportcentret är en viktig pusselbit i arbetet framåt, säger Erik Bergkvist.

Det finns en stor potential kvar att utnyttja. Andelen företag som exporterar är endast 10 procent och ett mål med centret i Västerbotten är att öka den andelen.

Västerbottens exportcentrum kommer att samla och bjuda in stora delar av innovationssystemet, det vill säga Region Västerbotten, som har det övergripande utvecklingsansvaret, tillsammans med Almi Företagspartner, nätverket Enterprise Europe Network, Sveriges export- och investeringsråd (Business Sweden), Exportkreditnämnden och Tillväxtverket men även företagsinkubatorer och lokala näringslivskontor kommer att bidra.

– Vi arbetar nu med en digital plattform som tillsammans med regionala exportcentra kommer att fungera som ”en dörr in”. Tanken är att det ska bli lättare för företagen att hitta rätt bland de offentliga aktörerna, säger Karin Rydén, chef för enheten Affärsutveckling på Tillväxtverket.

Syftet med regionala exportcentra är att företag ska erbjudas stöd i sin internationalisering eller exportsatsning oberoende av var i landet de är verksamma. Dessa exportcentra ska också underlätta för företagen att hitta rätt bland de offentliga aktörer som ger stöd till affärsutveckling och internationalisering.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!