Det hela började med en 19-årig smålänning som skulle spendera ett knappt halvår hos en familj i Katmandu i Nepal. En familj som visade sig bestå av en grupp ungdomar som flyttat ihop när de inte längre fick vara kvar på barnhemmet.
– Kvinnorna arbetade vid floden, som också är stadens avlopp. Bland glas, ruttnande matrester och avfall från toaletterna bar de säckar. Jag tänkte att jag skulle vänja mig, men varje dag vande jag mig mindre, berättar Björn Söderberg för besökarna av inspirationsdagen på The Great Northern i Skellefteå under fredagen.
En idé tog form; de skulle återvinna papper och sälja julkort till svenska företag. Björn hann sälja in idén – och få en förskottsbetalning - innan han insåg att de varken hade utrustningen eller kunskapen att faktiskt genomföra den.
– Jag har aldrig arbetat så hårt i hela mitt liv, men vi lärde oss. Pressade pappersmassan genom myggnät och torkade den på taket, säger han.
Företaget döptes till Watabaran. Miljö, på Nepali. Och den 26 december kom leveransen av 3000 julkorten fram till Sverige. Ett fatalt misslyckande – två dagar efter julafton.
För Björn Söderberg blev kvar i Nepal och är det fortfarande, efter 16 år och med ytterligare en handfull projekt i bagaget. En stor del av föreläsningen handlar om arbetet efter jordbävningen 2015, där över 9000 personer omkom och 650 000 bostäder förstördes i landet.
Han berättar om vikten att inte bara bygga upp, utan att också lära befolkningen att sko sig själva. Om misslyckanden, men också om lärdomen att aldrig ge upp. Om att sluta skylla problemen på andra, och att den enda relevanta frågan att ställa är vad just du kan göra, vad du har för lösning för att samhället ska bli bättre.
– Och jag hoppas ni misslyckas, precis som vi misslyckades med julkorten. Jag hoppas ni misslyckas så där så ni vill lägga er ner och gråta. För det är då ni kommer veta att ert projekt verkligen betyder något, att det är värt att resa sig för igen, säger han.
Utöver Björn Söderberg talade också de lokala sociala innovatörerna Write Your Self och samhällsentreprenörerna RTAS.
– Syftet är att ge besökarna tillfälle att berätta om sina idéer och lösningar kring aktuella samhällsproblem, att inspirera till sociala innovationer, berättar Lisa Nilsson från Coompanion, en av initiativtagarna till eventet.