En drake med sinne för affärer

Även om han inte riktigt gillar titeln själv – så är Lennart Olofsson en drake.

Lennart Olofsson. Foto: Ulf Johansson

Lennart Olofsson. Foto: Ulf Johansson

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Ekonomi, näringsliv & finans2013-11-15 06:55

Även om han inte riktigt gillar titeln själv – så är Lennart Olofsson en drake. En person med ekonomiska resurser som gillar att utveckla affärsprojekt. Det senaste tror han så mycket på att han tänker lista bolaget på Aktietorget.

Han har en lång historia inom företagande. Lennart är född i Skellefteå, bor numera i Umeå och har startat upp 20 bolag själv, bland annat startade han ytbehandlingsföretaget Duroc 1986 som börsnoterades. Just nu är han inblandad i nio företag. Läs mer om hans uppväxt i dagens papperstidning.

Ecoclime kyler

Ett av de nio företagen är Investium, som han delar med Torbjörn Hansson och Niklas Ekblom. Där spanar man efter goda företagsidéer att få utveckla. Som Vilhelminaföretaget Suncores komfortpaneler. I vintras blev Investium huvudägare och komfortpanelerna bedömdes ha sådan intressant framtid att det bildades ett eget bolag – Ecoclime. Komfortpanelerna används för att kyla inomhusmiljöer i exempelvis kontor, skolor och affärslokaler.

Tio miljoner

Nu ska bolaget noteras med en publik nyemission. I tisdags var det informationsmöte i Skellefteå. Om alla aktier säljs blir det tio miljoner kronor in på kontot.

– Vi har ett försprång med ett patent, en produktionsteknik och utnyttjar att vi är först på marknaden. Vi vill bygga upp en organisation snabbt och anställa folk. Vi vill få in minst fem miljoner kronor, annars avbryter vi nyemissionen. Då går vi ägare in med pengarna istället. Annars blir det för mycket kostnader och administration i förhållande till pengarna som kommer in.

Du har filosofin att du arbetar med att skapa intäkter före kostnader. Förklara!

– Om man har en bra idé, så ska man hitta en kund som har ett tillräckligt stort problem för att själv vara motiverad att betala för en lösning på problemet. Så man inte sitter oavlönad på ett kontor och kommer på en massa smarta saker. Jag brukar säga att kundens pengar är bäst. Bidragspengar är näst bäst. Och på tredje plats hamnar ägarnas pengar. Dessa tre är intresserade och engagerade i företaget. Lånar man av en bank så är den inte lika engagerad, säger Lennart Olofsson.

undefined
Lennart Olofsson visar upp en avkapad komfortpanel. Foto: Ulf Johansson
undefined
Lennart Olofsson. Foto: Ulf Johansson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!