Efterlyser satsningar i norr

Satsningar på infrastruktur och järnvägar i övre Norrland är en nationell angelägenhet, ingen regionalpolitisk fråga. Det var ett budskap vid framtidsdagen i Bastuträsk.

Otålig. Thomas Hedlund, SCA, vill att myndigheter och beslutsfattare går från utredning till handling. Foto: Lennart Enkvist.

Otålig. Thomas Hedlund, SCA, vill att myndigheter och beslutsfattare går från utredning till handling. Foto: Lennart Enkvist.

Foto: Foto: Lennart Enkvist.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-02-09 19:00

På måndagen samlades ett 40-tal personer från företagsvärlden, kommuner och myndigheter i Bastuträsk Folkets hus för att diskutera infrastrukturfrågor.

Bakom mötet stod Norsjö kommun och Terminalen i Bastuträsk AB och det var också i godsterminalen i Bastuträsksom framtidsdagen tog avstamp.

Flera föredragshållare talade varmt om terminalen, den snabba utveckling som skett där och samarbetet mellan olika aktörer som gjort satsningen möjlig.

Men de lyfte även fram problem som måste lösas för att godstransporterna till och från övre Norrland ska fungera.

Robert Gustafsson, försäljningschef på Green Cargo, tycker inte att de kraftigt höjda banavgifterna som aviserats går ihop med målet att minska utsläppen.

Han är också kritisk till Trafikverkets beslut att skjuta på spårbytet på sträckan Boden–Bastuträsk.

– Spårbytet är angeläget, det är en livsviktig bansträcka, sa han.

Leena Taillefer, Näringsdepartementet, lovade ett utökat och mer effektivt järnvägsunderhåll. Men vilka summor det handlar om kunde hon inte svara på, det beror bland annat på vad Decemberöverenskommelsen leder fram till.

– Jag tar med mig frågan, sa hon.

Thomas Hedlund, logistikchef på SCA, vill se satsningar som underlättar för transporter på både väg och järnväg.

– Vi behöver ett miljöeffektivt komplement till järnvägen, sa han, och slog ett slag för längre lastbilar som kan ta större last.

Han framhöll att tekniken finns och att myndigheterna nu måste komma till skott och fatta beslut. Annars befarar han att fler industrier kommer att slås ut:

– Vi har inte tid att vänta, vi måste agera nu.

Mårten Edberg, infrastrukturstrateg på Region Västerbotten, pekade på att stambanan inte längre räcker till och slog ett slag för Norrbotniabanan.

Visst går det att bygga dubbelspår på stambanan men det vore en dyrare och sämre lösning än att bygga kustjärnvägen, var hans budskap.

– Det är ofattbart att en del uppfattar Norrbotniabanan som ett regionalpolitiskt projekt. Den är ett viktigt nationellt projekt, sa han.

Spårbytet är angeläget, det är en livsviktig bansträcka.

undefined
Otålig. Thomas Hedlund, SCA, vill att myndigheter och beslutsfattare går från utredning till handling. Foto: Lennart Enkvist.

Godsterminalen i Bastuträsk

Terminalen ägs av Norsjö kommun, drivs av Terminalen i Bastuträsk AB och invigdes hösten 2012.

I snitt trafikeras terminalen av 6,75 tåg i veckan, klart över förväntningarna.

Nu pågår planeringen för ett andra lastspår som ska byggas under våren och försommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!