Under första kvartalet i år ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Sport- och fritid ökade med 32 procent, heminredning och möbler med 26 procent och hemelektronik steg med 20 procent.
– Det är en fantastisk utveckling men jag är inte förvånad, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten som spått en årlig tillväxt för e-handeln på mellan 13 och 15 procent de närmaste åren.
– Den fysiska detaljhandeln måste vakna och ta konsekvenserna av att konsumenterna vill ha det här alternativet.
Med fler e-handlande konsumenter ökar också kraven. Var tredje kund tycker det är viktigt att få sin beställda vara snabbt och de flesta vill bestämma hur varan ska levereras.
Och för Posten har e-handeln blivit allt viktigare.
– Vanliga brev blir allt färre. Men vi har haft en kraftig ökning av e-handelsrelaterade paket, säger Andersson som konstaterar att brevbärarna nu levererar t-shirts, leksaker, parfymer och andra varor som får plats i våra brevlådor.
För större varor är fri frakt ett bra argument. Var tredje e-handelskund har någon gång avbrutit ett nätköp för att det tillkommit fraktkostnader.