Mässan arrangeras av Nolia, vars projektledare Jaana Tengman berättar att sammanlagt breder utställarna ut sig på en yta av 3 200 kvadratmeter, varav 1 700 är inomhus och 1 500 är utomhus.
Mässan sägs vara så populär att det är fullbokat på alla hotell i Skellefteå?
– Ja, det kan finnas något enstaka rum i centrala Skellefteå, men vi har bokningar även i närområdena och ända till Piteå.
Är det något särskilt föredrag från Euro mine expo som du vill lyfta fram?
– Under konferensen talar bland andra Marita Ulvskog, ledamot i Europaparlamentet, om Europas utmaningar när det gäller råvaruförsörjning. Nicholas Di Boscio från Rio Tinto, världens största gruvbolag, fokuserar på gruvnäringen som regional tillväxtmotor och Cecilia Lund från Luleå tekniska universitet föreläser om geometallurgi. Dessutom kan man delta i seminarier om till exempel jämställdhet, prospektering och finansiering, säger Jaana Tengman.
Rickard Larsson, projektledare på Ambra.
Hur förbereder ni er inför Euro mine expo?
– Vi ska inte ha en monter. Men några av oss, det blir nog fem–sex stycken, ska dit och titta.
Vad innebär gruvnäringen för ert företag?
– Vår största del inom gruvnäringen är på ventilationssidan. Vi har jobb i Garpenberg, Kankberg, Renström och Aitik. De är för oss en stor kund i regionen.
Vad krävs av ett företag för att kunna jobba mot gruvnäringen?
– Det underlättar om man är tillgänglig. Vi är cirka 40 anställda. Om man är alltför liten, runt fem personer, blir man för sårbar. Det kan vara att någon är sjuk eller att man behöver gå tvåskift. Så man behöver vara några anställda för att klara det på ett bra sätt.
Anders Norberg, affärsutvecklare på Jama Mining Machines.
Hur förbereder ni er inför Euro mine expo?
– Vi jobbar med vår egen utställning, med broschyrer och produkter. Vi kommer att ha en utomhusmonter på 22 gånger 17 meter. Mässan är en ganska stor grej för oss.
Vad innebär gruvnäringen för ert företag?
– Vi är i det närmaste helt beroende av gruvnäringen. Alla våra produkter riktar sig till gruvbolag. Det är möjligen vår service- och inspektionsplattform som även riktar sig till andra kunder.
Vad krävs av ett företag för att kunna jobba mot gruvnäringen?
– Vi är inte jättestora, vi är 20 anställda i produktionsbolaget och sammanlagt kring 50 personer om vi räknar med våra dotterbolag. Det är bra att ha marknadskanaler, kunna branschen och förstå deras behov. Om man tittar på hur Jama vuxit fram genom årens lopp så är det genom kundernas samverkan. Vi har varit lyhörda för kundens önskemål. Det är därför våra produkter blivit så bra.
Anders Mattsson, marknadsansvarig för PE-tryckrör på Extena.
Hur förbereder ni er inför Euro mine expo?
– Det är tredje gången som vi är med så vi kör lite på rutin. Det blir lite som förut, fast vi satsar större med en mer uppbyggd relationsmonter.
Vad innebär gruvnäringen för ert företag?
– Det är en mycket viktig och betydande del för oss, särskilt lokalt. Vi har bland annat Boliden och Björkdalsgruvan som närmaste kunder.
Vad krävs av ett företag för att kunna jobba mot gruvnäringen?
– Jag vet inte om det krävs något speciellt. Det gäller att ha en strategi, en målmedvetenhet och kunskap – att veta vem man jobbar mot – fast det gäller all försäljning. Vår stora fördel är vårt läge, att vi har en stor koncentration av gruvor omkring oss. Det gör att det är nära till våra produkter och att vi kan vara behjälpliga med montage och annat.