Ghost Competence är det senaste tillskottet när det gäller rekryteringsföretag i Skellefteå. Efter semestern har företaget gått från en till fyra anställda och under 2016 ska de fördubbla antalet. Majoritetsägare är Latitude 64 som till vardags tillverkar discgolfprodukter.
Allt började med en fisketur för två år sedan. I båten satt då Svante Eriksson, en av delägarna i Latitude 64 och hans barndomsvän Tobias Nilsson, som då arbetade som försäljningschef för rekryteringsföretaget Academic Work Norrlandskontor i Umeå. Tobias hade tidigare hjälpt snabbväxande Latitude 64 med rekryteringar och Svante framförde nu idén om att man tillsammans skulle starta ett eget rekryteringsföretag. Tobias var inte med på noterna från början men efter några övertalningsförsök nappade han till sist på inviten. I slutet av januari 2015 bildade han och Latitud 64 Ghost Competence och Tobias sade upp sig och hamnade i karantän eftersom han nu skulle vara aktiv i ett företag som direkt konkurrerande med Academic Work.
– När jag arbetade hos Academic Work saknade jag en viktig pusselbit för mig själv, nämligen gjorde jag detta för Norrland eller..., säger Tobias Nilsson.
Efter semestern kunde Tobias lämna karantänen och nu kör företaget på för fullt.
Han bor fortfarande kvar i Umeå men hjärtat finns i Skellefteå eftersom Tobias växte upp i Bergsbyn tillsammans med gänget bakom Latitude 64. Han spelade hockey i Skellefteå AIK och sedan i franska Montpellier, Tranås, Teg och Piteå.
– Vi brinner för bygden och brinner för att få folk att stanna i Skellefteå och framförallt komma tillbaka. Hemvändarprojektet är någonting som vi jobbar stenhårt med och utvecklar hela tiden. Vi har redan flera exempel på personer som vi hittat jobb åt och flyttat hem till Skellefteå igen.
Som ett konkret exempel tar han Marlene Lundberg som han lyckades rekrytera till tjänsten som Ghost Competences konsultchef.
– Jag kommer ursprungligen från Burträsk och återvände efter åtta år i Oslo, Linköping och Stockholm. Hemlängtan var stark och jag bor hellre i en mindre stad som Skellefteå än i Stockholm, säger Marlene Lundberg.
Och namnet vad handlar det om?
– En rekrytering kan stjäla mycket energi och fokus för ett företag. Vi vill verka utan att synas genom att snabbt och smidigt lösa dessa rekryteringar, och så är det också ett namn som sticker ut och som man kommer ihåg, avslutar Tobias Nilsson.