Digitalt fokus på invigningen av The Great Northern

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-01-17 15:19

Idag invigs av Skellefteås nya innovationshus The Great Northern. Hela dagen ägnas åt olika aspekter av digitalisering. Först ut bland talarna var David Eriksson, kreativ chef vid North Kingdom. David hade en viktig fråga som han ville att deltagarna skulle fundera på.

– Vart leder digitaliseringen oss. Ska vi se det som att teknikutvecklingen sker i symbios med mänskligheten eller är det en parasit?, säger David Eriksson, som sitter i styrelsen för Skellefteå Science City vilka driver verksamheten i The Great Northern.

Efter en digital nedräkning inför invigningen tog Skellefteå Science Citys styrelseordförande Monica Widman Lundmark ordet och höll ett invigningstal där hon visionerade om att The Great Northern ska bli Sveriges vassaste plats för tech start-ups.

– Förhoppningen är också att satsningen ska dra till sig både internationellt kapital och kompetens, säger hon.

David Eriksson började premiärföreläsningen med att berätta om sin egen väg in i den digitala världen.

– I mitten av 90-talet arbetade jag som lärare på Kågeskolan och då hade alla lärare en dator. Den blev ett viktigt verktyg för mig. Jag såg bland annat att datorn underlättade livet för elever som hade läs- och skrivsvårigheter.

Han gick en utbildning i multimediaproduktion på Skellefteå Campus och sedan började David arbeta hos North Kingdom. 2003 fick North Kingdom ett stort uppdrag för mobiltelefonioperatören Vodaphone.

– Där tog vi hjälp av forskare från KTH och presenterade vilken teknik som vi trodde skulle gälla om 10-15 år. Bland annat lanserade vi idén om "paddan" som blev verklighet cirka sju år senare. 2004 kammade vi hem massor av priser för den produktionen.

Sedan har det rullat på och David berättade om några prestigeuppdrag som North Kingdom haft genom åren. Bland annat för Disney och för Lego som blivit en strategisk partner till North Kingdom.

– Just nu håller vi på med ett hemligt uppdrag för det amerikanska TV-bolaget HBO som kommer att bli jättehäftigt. Vi jobbar också för Google med en satsning på barns säkerhet online och med ett uppdrag för IT-företaget Uber i deras varumärkesbyggnade.

David konstaterar att 90 procent av den information som vi har idag inte fanns för två år sedan.

– Om ni tycker att utvecklingen går snabbt kan ni vara säkra på att den kommer att gå mycket snabbare. Men mänskliga beteenden ändras inte lika snabbt så man måste alltid börja med människan, säger David Eriksson.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!