Det gick bra – tills vattnet började läcka in i bandvagnen

Scandinavian terrain vehicles, STV, har tagit fram en helt ny bandvagn. Den kan köra på land – och direkt ned i vattnet. Men det blev onödigt spännande vid testkörningen.

Den här bandvagnen har pontonutrustning som fälls ut i vattnet. Foto: Scandinavian Terrain Vehicle.

Den här bandvagnen har pontonutrustning som fälls ut i vattnet. Foto: Scandinavian Terrain Vehicle.

Foto: Foto: Scandinavian Terrain Vehicle.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-09-30 18:00

Det kinesiska företaget BGP, som gör oljeundersökningar åt bensinbolag, står bakom den annorlunda ordern.

Semiotiska analyser

Nio bandvagnar med amfibisk förmåga har beställts till Kuwait och ska användas i Persiska viken. De ska köra ut i havet och göra semiotiska analyser för oljeindustrin.

– På samma sätt som företag gör gruvprospektering häromkring, förklarar Jim Wallström, vd för STV.

Ordern är värd 28 miljoner kronor vilket anses vara en stororder då företaget omsätter drygt 40 miljoner kronor per år.

– Vi har ökat personalen på kollektivsidan med 30 procent för att bygga dem, säger Jim Wallström.

Byter båt

På tisdagen levererades de första två bandvagnarna till Kuwait. De körs in i en container som står på en lastbil.

Sedan körs de till Gävle, lastas om till båt, åker till Holland där de byter båt och sedan åker vidare till Kuwait. Totalt tar det fem veckor.

Blir efterfrågan stor nu när ni kan bygga även amfibiska bandvagnar?

– Det tror vi. Även samma kund kommer att beställa fler. Vi har utländska kunder här varje månad. Det är ju svårt att ta med bandvagnen i resväskan, säger Jim Wallström och ler.

Vi åker ut till Varuträsk för att testköra en av de amfibiska bandvagnarna. De som ska levereras till Kuwait har ett särskilt pontonsystem som gör att personalen kan gå ut på en sorts brygga och arbeta. Det gör att bandvagnen flyter lite högre och ger en ökad stabilitet.

Den vi testar har inte pontonsystemet. Den flyter ändå, men lite djupare. Jim Wallström sitter vid ratten och jag som reporter på passagerarsidan. Baktill har STV:s egen fotograf suttit, men han kliver ut på stranden innan vi åker ut i vattnet för att kunna ta bilder.

Vattnet strömmar in

När vi kommit ut en bit i vattnet visar det sig att fotografen inte stängde dörren ordentligt. Vattnet strömmar in genom dörrlisten och jag uppmärksammar Jim Wallström på vad som händer.

Jim vänder sig om och drar åt sig dörren med ett hårt ryck. Vattnet slutar rinna in. Puh. Hoppas att det står ”Stäng dörren hårt” på arabiska i instruktionsboken. Se filmklipp och fler bilder från testkörningen på norran.se.

Det är ju svårt att ta med bandvagnen i resväskan.

undefined
Bakom ratten. Jim Wallström rattar bandvagnen runt i det 16 meter djupa Varuträsket. Foto: Susanne Lindberg.
undefined
Här kommer vi. Reportern och Jim Wallström, vd på Scandinavian terrain vehicles, är på väg tillbaka efter testkörningen. Foto: Foto: Scandinavian Terrain Vehicle.
undefined
Tomas Brännström jobbar med en av bandvagnarna som ska levereras nästa gång. Foto: Susanne Lindberg.
undefined
Daniel Stillberg, praktikant från Yrkeshögskolan tekniker tunga maskiner, sätter ihop en av bandvagnarna som ska skickas till Kuwait härnäst. Foto: Susanne Lindberg.
undefined
Jim Wallström poserar framför bandvagnen sedan vi kommit upp från Varuträsket. Foto: Susanne Lindberg.
undefined
Så här ser det ut när pontonerna är nedfällda. Bilden tagen i ett tidigare sammanhang. Foto: Foto: Scandinavian Terrain Vehicle.
undefined
Den här bandvagnen har pontonutrustning som fälls ut i vattnet. Foto: Scandinavian Terrain Vehicle.
undefined
Så här såg det ut när reportern och vd Jim Wallström åkte ut i Varuträsket. Foto: Scandinavian terrain vehicle.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!