Det kinesiska företaget BGP, som gör oljeundersökningar åt bensinbolag, står bakom den annorlunda ordern.
Semiotiska analyser
Nio bandvagnar med amfibisk förmåga har beställts till Kuwait och ska användas i Persiska viken. De ska köra ut i havet och göra semiotiska analyser för oljeindustrin.
– På samma sätt som företag gör gruvprospektering häromkring, förklarar Jim Wallström, vd för STV.
Ordern är värd 28 miljoner kronor vilket anses vara en stororder då företaget omsätter drygt 40 miljoner kronor per år.
– Vi har ökat personalen på kollektivsidan med 30 procent för att bygga dem, säger Jim Wallström.
Byter båt
På tisdagen levererades de första två bandvagnarna till Kuwait. De körs in i en container som står på en lastbil.
Sedan körs de till Gävle, lastas om till båt, åker till Holland där de byter båt och sedan åker vidare till Kuwait. Totalt tar det fem veckor.
Blir efterfrågan stor nu när ni kan bygga även amfibiska bandvagnar?
– Det tror vi. Även samma kund kommer att beställa fler. Vi har utländska kunder här varje månad. Det är ju svårt att ta med bandvagnen i resväskan, säger Jim Wallström och ler.
Vi åker ut till Varuträsk för att testköra en av de amfibiska bandvagnarna. De som ska levereras till Kuwait har ett särskilt pontonsystem som gör att personalen kan gå ut på en sorts brygga och arbeta. Det gör att bandvagnen flyter lite högre och ger en ökad stabilitet.
Den vi testar har inte pontonsystemet. Den flyter ändå, men lite djupare. Jim Wallström sitter vid ratten och jag som reporter på passagerarsidan. Baktill har STV:s egen fotograf suttit, men han kliver ut på stranden innan vi åker ut i vattnet för att kunna ta bilder.
Vattnet strömmar in
När vi kommit ut en bit i vattnet visar det sig att fotografen inte stängde dörren ordentligt. Vattnet strömmar in genom dörrlisten och jag uppmärksammar Jim Wallström på vad som händer.
Jim vänder sig om och drar åt sig dörren med ett hårt ryck. Vattnet slutar rinna in. Puh. Hoppas att det står ”Stäng dörren hårt” på arabiska i instruktionsboken. Se filmklipp och fler bilder från testkörningen på norran.se.
Det är ju svårt att ta med bandvagnen i resväskan.