Max femdubblar nu utbudet av gröna alternativ på menyn. På torsdag den 21 januari har Green-familjen premiär på samtliga Maxrestauranger i Sverige, Norge och Danmark. En av de nya burgarna är helt vegansk.
– Mat är en av vår tids stora klimatutmaningar, därför känns det viktigt att kunna erbjuda fler goda klimatsmarta alternativ. Vi har arbetat hårt för att ta fram de nya vegoburgarna och provat oss igenom hundratals produkter, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.
Detta blir den största lanseringen i Max historia, sett till antal nya produkter. Målet för den svenska hamburgerkedjan är att var femte burgare som säljs ska vara något annat än rött kött år 2020.
– Max är ett familjeföretag med målet att finnas kvar i många generationer. Vi vill vara ett hållbart företag och ett föredöme i branschen. Därför serverar vi bara svenskt kött och vi har klimatmärkt menyn och klimatkompenserat fullt ut sedan 2008. Med den här lanseringen tar vi nästa steg i hållbarhetsarbetet, säger Christoffer Bergfors.
Max har fyra år på rad blivit branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index och har också sex gånger valts till Sveriges grönaste varumärke i kategorin snabbmat av varumärkesbyrån Differ.