Då Gold Town Games ska göra sina första tester av hockeymanagerspelet väljer företaget att göra det i Tjeckien.
Skellefteföretaget, som är listat på Nordic MTF sedan den 13 juli, har nu släppt sin delårsrapport för tredje kvartalet. Som väntat finns inga intäkter än, men väl en uppdatering av hur det första spelets lansering är planerad.
Tre etapper
Bolagets vd Per Hultgren berättar i rapporten att tiden för en ”soft launch” närmar sig. Uttrycket innebär att managerspelet då ska testas mot en bredare målgrupp. Testen kommer att ske i tre etapper.
Den första delen, som planeras starta den 14 december, består av ett fåtal betalade användare som ska se att spelet fungerar som det är tänkt. I det andra steget blir det också ”inköpta” spelare som ska kontrollera grundmekaniken för matcher och data. Vid etapp tre blir ”ett par tusen spelare” inblandade för att fintrimam spelet ytterligare.
Mest för pengarna
De första två etapperna kommer att genomföras i Tjeckien.
”…det ger mest data för investerade pengar i ett land kunnigt inom hockey och som samtidigt inte utgör en nyckelmarknad för framtida intäktsgenereringar.”, skriver Hultgren.
Då företaget kommer till steg tre sker även en lansering i Finland där betalningsviljan för mobilspel är stor.
De aktuella tre stegen hoppas Gold Town Games klara av i starten på 2017, för att sedan göra en bredare lansering i februari eller mars.
Kan bli försenat
Per Hultgren lägger i vd-orden till ett men:
”Det är dock inte ovanligt att en soft launch kan ta längre tid, allt beror på hur de första användarna reagerar på spelet.”
Gold Town Games resultat efter finansnetto det tredje kvartalet landade på minus 730 000 kronor. Bolaget har efter listintroduktionen kraftigt förstärkt kassan, som per den sista september var 10,8 miljoner kronor.
Det är dock inte ovanligt att en soft launch kan ta längre tid…