Daniel Jacobsson och Daniel Fahlén, med rötterna i Boliden och i Norsjö, driver ett av Sveriges hetaste IT-företag Nordic Factory Solutions som ligger bakom Bannerflow, ett molnbaserat verktyg som används för att producera internetannonser. Nordic Factory Solutions är ett de 50 snabbast växande IT-företagen i Sverige. Den 10 november har de chans att bli korade tillSveriges snabbast växande teknologiföretag när årets upplaga av Sweden Technology Fast 50 genomförs.
Daniel och Daniel är riktiga kändisar i IT-världen. 2014 kom de på plats 36 när tidningen Computer Sweden korade snabbväxarna i IT-Sverige: HIT-bolagen och de återfanns samma år på Startuplistan från tidningen Internetworld över Sveriges mest intressanta digitala entreprenörer.
Innan årsskiftet har de 35 anställda och räknar med att omsätta 30 miljoner i sitt företag, vars tjänster gör det möjligt att bygga digitala annonser utan kodkunskaper.
2010 arbetade Daniel Fahlén på spelbolaget Betsson som art director. Då upptäckte han att flaskhalsen i organisationen ofta var kodningen av annonser. Tillsammans med Emanuel Lundman, också han från Boliden, startade de Bannerflow. Emanuel lämnade senare bolaget och Daniel Fahlén har tillsammans med Daniel Jacobsson fortsatt arbetet med utvecklingen och marknadsföringen av programmet som automatiserar större delen av den processen.
– När vi startade var vi tidigt ute men nu har marknaden kommit ifatt oss. Vi har lagt ner mellan 50 000-70 000 timmar på produktutvecklingen så vi ligger steget före alla konkurrenter, berättar Daniel Fahlén.
Även om Daniel och Daniel sedan länge är bosatta i Stockholm klappar hjärtat för Skellefteåregionen och 7 anställda kommer härifrån.
– Utvecklingen av vårt företag har gått fantastiskt bra och vi har gjort hela satsningen med egna pengar. Vi växer nu snabbt och i december flyttar vi in i ett nytt större kontor, avslutar Daniel Fahlén.