2014 byggde Dahlgrens Cementgjuteri ut med 760 kvadratmeter till ungefär 2500 kvadratmeters produktionsyta.
– Vi byggde ut för att få bättre flyt i produktionen, vi har blivit både effektivare och snabbare. Den beläggning vi väntade fick vi inte då – den har kommit nu istället, berättar Kenneth Dahlgren, vd för Dahlgrens Cementgjuteri.
Egna produkter
Bland annat har företaget tagit fram en valvformad bantrumma, dc-bantrumma, på 2,5 meter och en bro, dc-bro, bägge avsedda för så kallade faunapassager. Norran berättade i mitten av augusti hur trummorna används vid Trafikverkets arbeten för att röja vattenhinder för fiskar och andra.
– Bantrummorna är en produkt som kommer stort. Vi har träffat Trafikverket under utvecklingen av konstruktionen och vi har följt deras önskemål och sedan vidareutvecklat den, berättar Dahlgren.
En styrka är att trummorna kan sättas på plats snabbt. Det tar bara åtta timmar.
– Det gör att trafiken kan komma igång redan dygnet efter. Det här bygger på en teknik som vi använde då Botniabanan byggdes. Nu har vi utvecklat den och jan göra produkterna större, säger Dahlgren.
Hopp om fler
Att produkter för infrastruktur är viktiga märks inte minst då man kommer in på fabriken. Där pågår arbetet med kontaktledningsfundament till järnvägen mellan Kiruna och Gällivare. 2200 ska produceras och varje väger 3,2 ton. De första 1100 fundamenten ska levereras under september, Andra halvan ska vara klar till nästa sommar.
– Vi tog fram en ny teknik för fundamenten. Nu hoppas vi givetvis på att Norrbotniabanan blir av och att vi kan få en order på sträckan till Narvik, berättar Dahlgren.
Han konstaterar att bolaget nu har ökat sin produktflora och att det finns förhoppningar att kunna öka antalet arbetstillfällen. I dag jobbar ett 40-tal inom koncernen, varav cirka 25 på cementgjuteriet.
– Vi kommer nog att omsätta över 100 miljoner kronor i koncernen i år, vilket vi gjort tidigare, men det var några år sedan.