Coca-Cola väljer bort Muhammed

I en kampanj pryder Coca-Cola sina flaskor med vanliga förnamn i Sverige. Enligt företaget är det av hänsyn till islam som namnet Muhammed har valts bort. Av hänsyn till varumärken används heller inte Max eller Felix.(TT)

Ekonomi, näringsliv & finans2013-05-03 18:57

I en kampanj pryder Coca-Cola sina flaskor med vanliga förnamn i Sverige. Enligt företaget är det bara av hänsyn som Muhammed har valts bort.

- Det är profetens namn och det kan finnas människor som tar illa vid sig om vi som ett kommersiellt företag trycker just det namnet på våra produkter, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola Sverige, till TT.

Wetterwik säger också till Svenska Dagbladet att företaget haft dialog med muslimska företrädare i Sverige före beslutet.

De 144 vanligaste kvinnliga och manliga förnamnen bland 12-29-åriga svenskar trycks. Av hänsyn till varumärken har också Max och Felix valt bort.

Wetterwik betonar att det inte ligger diskriminering bakom beslutet att välja bort Muhammed.

- Det är av respekt vi har valt det här, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!