Charkföretag blir delägare i slakteri

Nu får Bastuträsk Charkuteri och Burträskbygdens Kött en ännu tydligare koppling. ”Det är en ganska naturlig förändring”, säger Mattias Berg, vd på Bastuträsk Charkuteri.

Ägartrion. Fredrik Lind (t v) och Johnny Lindberg kvarstår som ägare till slakteriet Burträskbygdens Kött, medan Bastuträsk Charkuteri, här vd Mattias Berg, kommit in som ny ägare. Foto: Lars Andersson.

Ägartrion. Fredrik Lind (t v) och Johnny Lindberg kvarstår som ägare till slakteriet Burträskbygdens Kött, medan Bastuträsk Charkuteri, här vd Mattias Berg, kommit in som ny ägare. Foto: Lars Andersson.

Foto: Foto: Lars Andersson.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-04-03 11:40

Det är ungefär två år sedan Burträskbygdens Kött öppnade sitt slakteri. I praktiken omedelbart därefter blev slakteriet helleverantör till Bastuträsk Charkuteri, det namn som charkfabriken i Bastuträsk med rötter tillbaka till 1894 började använda med start hösten 2015.

– Nu tryggar vi den satsning vi gör med lokalproducerat och lokal köttråvara långsiktigt, säger Berg.

Äger 60 procent

De två företagen har jobbat väldigt nära varandra, trots ett fysiskt avstånd på drygt 40 kilometer. Diskussionen om förändringen av ägarskapet kom igång före julen 2016.

Sedan strax före månadsskiftet är Bastuträsk Charkuteri 60 procentiga ägare till slakteriet i Åbyn, Burträsk. De som har sålt är Lennart, Daniel och Peter Wiksten. Kvar som delägare blir Fredrik Lind och Johnny Lindberg.

– Wikstens är fortfarande fastighetsägare här och kommer att fortsätta att vara det. Lennart har dragit ett stort lass med att etablera verksamheten här som byggherre, berättar Fredrik Lind.

Synergier

Lennart Wiksten säger till Norran:

– Det har tagit en hel del tid att sköta om slakteriet, både produktionen och fastigheten. Nu väljer vi fastigheten.

Mattias Berg tycker att det är logiskt med utvecklingen att företagen kopplas hårdare till varandra.

– På det här sättet får vi en annan möjlighet att påverka olika saker i slakteriets verksamhet, säger han och får medhåll av Fredrik Lind:

– Jag tror att det kommer att bli synergieffekter. Nu blir det mindre täta skott mellan bolagen. Vi kan samarbeta med om saker som produktutveckling, säger Lind som själv varit grisbonde i 25 år nu.

100 procent Västerbotten

Bastuträsk Charkuteri har ökat omsättningen kraftigt de senaste åren och företaget ser fortsatt en stor möjlighet till tillväxt.

En del av satsningen blir den nya kvalitetsgarantin ”100 procent Västerbotten” som smyglanserats under vintern, vilket handlar om att allt i produkten som säljs har lokalt ursprung.

Jag tror att det kommer att bli synergieffekter. Nu blir det mindre täta skott mellan bolagen.

undefined
Ägartrion. Fredrik Lind (t v) och Johnny Lindberg kvarstår som ägare till slakteriet Burträskbygdens Kött, medan Bastuträsk Charkuteri, här vd Mattias Berg, kommit in som ny ägare. Foto: Lars Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!