Chans att vinna ett aktiebolag och få en rivstart på livet som företagare

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2015-11-02 22:10

Det är dags för den tredje upplagan av Vinn ett aktiebolag. – Det finns så många goda idéer därute. Det här är ett sätt att ge en av dem en ordentlig knuff, men samtidigt att inspirera andra att göra någonting av sin idé och ta den vidare, säger Bengt Ivansson, näringslivschef.

Det spelar ingen roll om det är en produkt eller en tjänst, en helt ny idé eller en vidareutveckling av en gammal. Det har heller ingen betydelse om den som söker har tidigare erfarenhet av att driva ett företag. Det enda som är viktigt är idén, ett driv och en nyfikenhet på att ta reda på om ens tankar kan leda till affärer.

I tävlingen Vinn ett aktiebolag ligger ett aktiebolag i potten. Det går till den entreprenörsaspirant som en jury bedömer har störst potential att lyckas med sin affärsidé. – Det här är ett gyllene tillfälle för alla som har funderat över om deras idé kan bli verklighet. I grunden tror jag att en entreprenörssjäl alltid kommer att ta sig fram till slut. Men det är svårt att veta vart man ska vända sig, och för många är även den lagstadgade insatsen till ett aktiebolag ett hinder. Nu ser vi till att lyfta det för en utvald, säger Bengt Ivansson.

Utöver aktiebolaget får vinnaren konsulthjälp av en expertgrupp som engagerar sig i företaget. Det rör sig om allt från affärsanalyser och företagsekonomi till marknadsföring och design. Men framför allt direkt tillgång till ett nätverk .

Experterna sitter också i den jury som ska utse vinnaren. Den består av elva personer och har till uppgift att bedöma deltagarna och deras affärsidéer. De kommer från olika bakgrunder och branscher och har ledande positioner i framgångsrika Skellefteåföretag.

Maria Forsell, vd för BioCool, är en av dem: – I slutändan handlar allt om människan bakom företaget, det är ditt ansvar att välja väg. Men vi kan hjälpa till. Därför kommer vi från Biocools sida att erbjuda ett mentorskap som är intensivt i början för att sedan minska, säger Maria Forsséll.

I juryn sitter även David Erisskon, kreativ chef för North Kingdom: – En sak vi kommer att tillföra är den internationella aspekten. Idag kan du inte bara tänka lokalt. Jag ser även att vi kan bidra med ett digitalt tänk. Även om det inte är en digital produkt som vinner kan den aspekten skapa nya möjligheter för den.

Tävlingen utser bara en vinnare, men juryn poängterar att de inte tänker lämna goda idéer i sticket. – Vi kommer att göra vårt yttersta för att lotsa goda idéer vidare. Hela tanken med tävlingen är ju att locka fram nya entreprenörer. I vårt mål om att bli 80 000 invånare spelar de en avgörande roll, säger Bengt Ivansson.

Juryn: Ann-Christine Schmidt (Skellefteå Kraft) Bengt Ivansson (Näringslivskontoret Skellefteå kommun) Catarina Lidman (Swedbank) David Eriksson (North Kingdom) Jenny Hultdin Forslund (Helikopter Brand Design) Jonas Holmqvist (Advokatbyrån Kaiding) Lars Westerlund (Norran) Magnus Wiklund (ABI) Maria Bergmark (MonkeyMind) Maria Forsell (BioCool) Stefan Enmark (Revisorgruppen)

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!