Cementgjuteri blir tv-kändis

Dahlgrens cementgjuteri fick en annorlunda förfrågan från tv-programmet Äntligen hemma. Bosse Rappne och Martin Timell ville ha företagets jordkällare i programmet.

Produktion. Jonas Forslund skapar delar till nya jordkällare. Foto: Roine Sandlén.

Produktion. Jonas Forslund skapar delar till nya jordkällare. Foto: Roine Sandlén.

Foto: Foto: Roine Sandlén.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-05-11 07:00

Det var Meter television som ringde en dag.

– Jag vet inte hur de hittade oss. Kanske googlade de. Vi är ju inte så många tillverkare av jordkällare, säger vd Kenneth Dahlgren och ler.

Slottspark

Trädgårdsmästaren Bosse Rappne ska ha den som ett visningsobjekt i sin trädgårdsanläggning i Ulriksdals slottspark.

– Jag tror att det kommer att leda till att vi får många förfrågningar, säger Richard Dahlqvist.

Som anställd på Dahlgrens cementgjuteri fick han hänga med ned till Stockholm den 25 mars när jordkällaren skulle monteras ihop.

– Jag åkte över dagen och fanns där som en teknisk support ifall de behövde hjälp. Det var aldrig en tanke om att jag skulle synas i bild, utan jag höll mig mest undan och pratade tyst, säger Richard Dahlqvist.

Han säger att han är förvånad över hur lite folk som var inblandade. Det var Martin Timell, Bosse Rappne och en producent, en kameraman och en ljudtekniker.

– Jag hade trott att det fanns en hel stab med snickare, men de gör verkligen allt själva, säger Richard Dahlqvist.

Han blev väldigt imponerad av Bosse Rappne.

– Han var en jätteskön kille. Han var väldigt engagerad och förklarade en massa saker kring blommor och annat. Till och med jag blev sugen att plantera, säger Richard Dahlqvist och skrattar.

Intresset från Bosse Rappne och Äntligen hemma har gjort att Dahlgrens cementgjuteri fått en ny syn på sin jordkällare.

– När vi för fem–sex år sedan köpte ett företag i Sundsvall så fick vi med en utrustning för att kunna göra jordkällare. Ska jag vara ärlig var jag jätteskeptisk. Men den har sålt riktigt mycket. Vi har sålt för drygt en halv miljon per år bara på den produkten, säger Kenneth Dahlgren.

Förhoppningen är förstås att företagets medverkan i tv-programmet ska skapa en större efterfrågan.

– Vi har redan nu sett ringar på vattnet. Vi har fått skapa en särskild pärm för bara jordkällarna. Det kan förstås även bero på att vi lyft fram jordkällaren på hemsidan på ett annat sätt, säger Kenneth Dahlgren.

Är ni beredda om det kommer in massor av förfrågningar efter att programmet sänts i tv den 12 maj?

– Ja, det ska vi vara. Vi har nu ett 30-tal jordkällare klara, säger Kenneth Dahlgren.

Han var väldigt engagerad och förklarade en massa saker kring blommor och annat. Till och med jag blev sugen att plantera.

undefined
Passade på. Det gäller att passa på att synas, så därför monterade Dahlgrens cementgjuteri den här skylten just vid ingången till jordkällaren. Richard Dahlqvist fanns med på plats. Foto: Roine Sandlén.
undefined
Ny syn. Kenneth Dahlgren, vd på Dahlgrens cementgjuteri, trodde inte riktigt att jordkällaren skulle slå. ”Men vi har sålt för drygt en halv miljon per år bara på den produkten”. Foto: Roine Sandlén.
undefined
Produktion. Jonas Forslund skapar delar till nya jordkällare. Foto: Roine Sandlén.
undefined
Ingång. Jordkällaren består av flera delar som sätts samman. Här tar Richard Dahlqvist och Leif Brännström loss gallret som format dörröppningen. Foto: Roine Sandlén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!