På sista tiden har Kina vänt sig allt mer till den europeiska marknaden för att kunna köpa in sina trävaror. Det märks bland annat på Martinsons export. Under det här året kommer Martinsons att leverera 20 000–25 000 kubikmeter trä till Kinas marknad. Det är en dryg fördubbling av hur det såg ut förra året.
I början av september arrangerades en stor trämässa i Shanghai där Martinsons var med. Ett par veckor senare gjorde vd:n Kenneth Wallin och Niklas Wiggh en Kinaresa som en sorts uppföljning på de kundkontakter som togs då. Se bilder från resan genom att klicka på de vita pilarna i bilen ovan.
Kenneth Wallin tycker det är intressant att göra affärer med andra länder. Han var för inte så länge sedan även i Japan och jämför de båda ländernas affärskulturer.
– I Japan gäller strikt affärskultur. Där är det noga hur man överlämnar visitkort och att man sitter i en viss rang kring bordet.
Hur ska man överlämna visitkort?
– I den inledande delen av ett möte ska man utväxla visitkort. Man lämnar visitkortet med båda händerna. Och tar emot kortet med båda händerna. Sedan ska man noga och eftertänksamt studera kortet innan man lägger ned det på bordet framför sig. Man får inte stoppa det i plånboken. När allt är klart kan man stoppa kortet i en visitkortshållare.
Kenneth Wallin berättar att han aldrig heller skulle gå till ett kundmöte i Japan utan att ha klätt sig i mörk kostym och slips.
– I Kina är det lite lättare affärsklimat. Då skulle jag kunna komma i en skjorta och kavaj. Och jeans och skjorta på fabriksgolvet.
I Kina handlar det ofta om möte med unga företagare som eftersträvar västerländsk kultur.
– Bland annat har de anammat västerländska namn. De har ofta tagit något amerikanskt eller europeiskt namn som de sätter in i sitt kinesiska namn för att det ska bli lättare att göra affärer med västerlänningar, säger Kenneth Wallin.