BioFuel Region vill bygga en korridor av gröna multi-fuel stationer

Tillsammans med tolv andra partners har BioFuel Region lämnat in en ansökan, Bothnia Green Fuels med en budget på 270 miljoner kronor till CEF Transport. De vill bygga en korridor av gröna multi-fuel stationer både i Sverige och i Finland och samtidigt förbättra förutsättningarna för åkare att byta fordon.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-01 17:42

En intervjustudie som Länsstyrelsen i Västerbotten har genomfört visar att åkerier från norra Sverige är väl medvetna om sin roll vad gäller klimatutsläpp och luftkvalitet. Men de ser inte på vilket sätt de ska kunna vara en del av lösningen för att uppnå de politiska mål som satts upp till 2030 och 2050. ”Näe, det kommer inte att hända, inte med dagens förutsättningar” säger åkerierna. Det de efterlyser är såväl politiska incitament för långsiktiga skatteregler som krav från kunderna på minskade utsläpp samt tankstationer för förnybara drivmedel. Marginalerna för åkerierna är för små för att de ska kunna ta den risk det innebär att byta till ett fordon med annat drivmedel än diesel och behöver därför en kund som ser mervärdet av transporter med lägre klimatpåverkan.

Projektet kommer att bygga gröna multi-fuel stationer på åtta orter i Sverige och på fem orter i Finland. De bränslen man bygger infrastruktur för är komprimerad och flytande biogas/naturgas, ED95 och HVO. Utrullning av en testflotta på minst 100 tunga fordon som drivs av gas eller ED95 ingår i projektet.

– Det här projektet är extra roligt eftersom det kommer att förbättra både tankinfrastruktur för förnybart och antalet fordon på marknaden och därmed snabbt minska utsläppen av koldioxid. Vi har starka partners med höga ambitioner och många företag och organisationer som stödjer projektidén vilket är en fantastisk styrka, säger Anna Säfvestad Albinsson, projektledare på BioFuel Region i ett pressmeddelande.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!