Vid nyår höjs bensinskatten med med 60 öre och dieseln med 66 öre. Branschorganisationen BIL Swedens vd Bertil Moldén är mycket kritisk till detta.
– Det är orimligt att Sverige som är ett av Europas glesast befolkade länder med ett transportberoende näringsliv ska införa värdens högsta drivmedelsskatter, säger Bertil Moldén VD för BIL Sweden.
Under valrörelsen lovade socialdemokraterna att diesel- och bensinskatten inte skulle röras. Men efter budgetförhandlingarna med miljöpartiet ändrade de sig.
– Detta kommer att leda till försvagad konkurrenskraft, förlorade jobb och motverka målet att hela Sverige ska leva. Speciellt stötande är att Sverige som enda land inför automatiska årliga skattehöjningar utan sedvanlig prövning i riksdagen. Transport- och klimatpolitik bör hanteras på ett inom EU samordnat sätt för att vara kostnadseffektiv och konkurrensneutral, säger Bertil Moldén.
Förutom höjningen vid årsskiftet har regeringen föreslagit årliga automatiska skattehöjningar på bensin- och diesel genom en indexuppräkning med KPI + två procent. Enligt Bertil Moldén innebär detta att Sverige inom kort kommer att få världens högsta drivmedelsskatter.
Sveriges bilister betalar idag varje år cirka 60 miljarder i särskilda skatter och höjningen vid årsskiftet innebär en skattehöjning med ytterligare cirka fyra miljarder.