Emad Zand, som är ansvarig för strategiska projekt inom Northvolt, fanns på plats för att berätta om deras utmaningar och möjligheter. Han började med att sätta etableringen av fabriken i ett globalt perspektiv.
– Idag sker nästan all batteritillverkning i Asien och i USA. Om inte Europa kommer igång med detta kan det få förödande konsekvenser. Bara i Tyskland riskerar då 650 000 personer att förlora sina jobb, säger Emad Zand.
Han konstaterar att Northvolt redan fått ihop ett mycket bra team. Idag handlar det om 70 personer som kommer från 25 länder.
– Hittills har det bara uppförts en gigafabrik i världen och flera av de som var med om det projektet arbetar nu hos oss, berättar Emand Sand.
Bland annat har Northvolt rekryterat sju av de bästa japanska ingenjörerna som kan det här med batterier.
– Eftersom bygget sker i flera etapper har vi tid att samla de bästa krafterna inom området från hela världen.
När det gäller bemanningen i Skellefteå vill Emad se en blandning av ungdomar och de som arbetat en längre tid inom industrin.
– Det gäller nu att vi lyckas marknadsföra utbildningar som passar för de som ska arbeta i batterifabriken på ett bra sätt så att intresse skapas för den typen av jobb.
En fråga som kom upp under ett panelsamtal var om Boliden känner sig hotade av Northvolt när det gäller jakten på personal.
– Nej inte alls, det är bara positivt att det finns fler företag i Skellefteå som behöver liknande kompetens. Det innebär att en ny karriärväg öppnar sig för de som jobbar inom våra industrier, säger Monica Quinteiro, platschef, Boliden Rönnskär.
Nu gäller det att få igång nya utbildningar kring batteritillverkning.
– När vi i måndags träffade Umeå universitet, Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet visade det sig att de är intresserade av att samarbeta kring en utbildning, vilket är helt fantastiskt, berättar Kicki Krane, näringslivsutvecklare vid Skellefteå kommun.
Hon är dock medveten om att det tar tid att få igång universitetsutbildningar.
– Då går det betydligt snabbare att starta yrkeshögskoleutbildningar. Inom detta område finns det både kommunala och privata aktörer. Det finns även planer på att dra igång utbildningar inom Yrkesvux, säger Kicki Krane.
För att fabriken ska kunna bemannas måste befolkningen i Skellefteå öka markant och då gäller skapa en positiv bild av Skellefteå.
– Att ni i Skellefteå kan det visade ni i processen när vi skulle välja plats för fabriksbygget. Det material som kommunen och Skellefteå Kraft då presenterade var betydligt bättre än vad många andra kommuner kunde visa upp. Engagemanget från kommunen för att få hit batterifabriken var mycket viktigt när vi skulle bestämma oss. Jag gillade verkligen helsidesannonsen i Dagens Industri där ni hälsade oss välkomna till Skellefteå innan beslutet var fattat. Den var fräck, berättar Emad.
Kommunchef Kristina Sundin Jonsson konstaterar att Skellefteå efter beslutet om etableringen fått många förfrågningar från andra företag som vill etablera sig här.
– Vi ska nu bli ännu mer offensiva och visa upp oss runt om i Sverige, säger hon.
En annan fråga som kom upp under panelsamtalet var tillgången till de metaller som behövs i batteritillverkningen. Från publiken i ett fullsatt The Great Northern fick Boliden frågan om det inte vara dags för dem att börja återvinna litiumbatterier.
– Vi deltar faktiskt i grundforskning kring detta. Problemet är att innehållet i batterierna ändras så ofta att det är svårt att finna en bra metod för återvinning. Men vi är beredda att anta utmaningen, berättar Linn Andersson,chef för forskning, utveckling och miljö vid Boliden Rönnskär.
Under dagen berättade också Mikael Lindmark, som är Skellefteå Krafts och Skellefteå kommuns projektledare för bygget av batterifabriken, om sin roll i sammanhanget och presenterade dagsläget i projektet.
Vidare talade Per Ödling, professor vid Lunds universitet, om hur Skellefteå ska navigera sig fram när den industriella revolutionen driven av automatisering och digitalisering drar fram.