Bastuträsk charkuteri lanserar nya grillkorvar till påsk

Påsken är efter julen näst viktigast för affärerna. Prinskorv, lax och sill är de varor som ökar mest i försäljning jämfört med en vanlig vecka. Affärsliv24 pratade med Mattias Berg, vd på Bastuträsk Charkuteri, om påskens betydelse.

Mattias Berg Foto: Leif Andersson.

Mattias Berg Foto: Leif Andersson.

Foto: Foto: Leif Andersson.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-04-12 08:03

Vad betyder påsken för er. Är det bästa tiden på året för er?

– Påsken är en väldigt bra tid för oss försäljningsmässigt, det är nog mycket för att det är startskottet för grillsäsongen. Eftersom vi har allt från falukorv till fläskfilé i sortimentet så träffar vi en ganska bred målgrupp med vårt sortiment.

Upplever du att lokalproducerat blivit mer efterfrågat och tror du att efterfrågan kan öka ytterligare?

– Lokalproducerat ökar hela tiden, och jag tror att vi fortfarande är i början av en trend som kommer växa sig allt starkare. Konsumenter i Västerbotten är väldigt medvetna och noga med ursprung.

Ungefär i hur många butiker finns produkter från er och hur är marknaden för er utanför Västerbottens län. Har ni någon nyhet i ert utbud inför påsken?

– Vi finns i de flesta butiker i länet, vi har egentligen ingen anledning att försöka etablera oss mer utanför. Det är i Västerbotten som båda våra varumärken, Bastuträsk charkuteri och Burträskkött, är som starkast. Vi har nya grillkorvar som kommer lagom till påsk, så det ska bli spännande.

Vad ska du göra på påsk och vad vill du själv inte ska saknas på påskbordet?

– Påsken spenderas traditionsenligt hos svärföräldrarna i Åmliden. Eftersom det ligger på Västerbottens högsta berg så behöver man aldrig vara orolig att man inte tar sig ut till grillringen med skotern, det är gott om snö där kring påsk, tidig som sen.

Vad kan du berätta om era framtidsplaner?

– Vi kommer fortsätta försöka bygga våra varumärken kring det lokala, vi behöver bli bättre på att låta konsumenterna veta vad vi gör, till exempel att vi har ett slakteri utanför Burträsk och därigenom är självförsörjande på råvara.

Roland Edlund Affärsliv 24

undefined
Mattias Berg Foto: Leif Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!