I undersökningen svarade 79 procent av 8 074 intervjuade att de använder en annan skärm medan de tittar på tv. Skillnaderna mellan åldersgrupperna är stora. Fyra av tio mellan 55 och 79 år ser bara på tv, medan samma andel bland 15-34-åringar bara är cirka fem procent.
Undersökningen bygger på TNS-Sifos paneler och mediebyrån Maxus samt Schibstedföretagen Aftonbladet och tv.nu står bakom.
Den visar också att något fler kvinnor än män tittar i sina mobiltelefoner när det blir reklampaus i tv.
Undersökningen visar också att konsumenterna blir mer intresserade om de ser reklam i fler än en skärm.
Daniel Nilsson, digitalchef för annons på Aftonbladet, är förvånad över de starka siffrorna för att annonsera via flera plattformar. Han pekar också på den snabba övergången till mobiltelefoner och surfplattor.
- Det går väldigt fort och mobilen är en extremt stark kanal som man kan utnyttja i många delar för att nå sina kommunikationsmål som annonsör.