Vd Lars Ögren och teknikchefen Jimmy Öhlin var två av de tre grundarna till Skellefteföretaget EBI Systems som skapade dokument- och ärendehanteringssystemet Platina. 2008 köptes bolaget upp av Formpipe som är noterat på Stockholmsbörsen.
Duon fick då vidare med ett nytt bolag, Artvise AB, som grundades 2009.
– Resan vi gjorde med EBI var lärorik. Men vi kände att vi inte ville vara anställda utan fortsätta som entreprenörer. Därför startade vi Artvise. Vi ville använda våra kunskaper, få göra resan igen, fast bättre, berättar Lars Ögren då vi möts på kontoret i det så kallade BPA-huset på Solbacken.
Egen programvara
I ett par år fungerade Artvise som ett it-konsultbolag, kopplat till den tidigare produkten, Platina. Samtidigt växte tankarna att skapa en egen programvara.
2011 hade Artvise nått dit och nu har företaget tre tunga produkter: Artvise kundtjänst, Artvise e-tjänst och Artvise Contact Center.
Återkopplar man också till Platina kan det uppfattas som om Ögren/Öhlin blivit lite av experter på myndigheter och offentlig sektor.
– Fram till en nu har det varit en slump att det blivit så mycket offentlig sektor. Våra produkter passar var som helst, säger Ögren.
Ett produktbolag
Han konstaterar att Platina hade gett dem bra kontaktvägar och att de därför fortsatte att gräva där de stod.
– Vi ser oss nu som ett produktbolag. Sedan 2014-2015 har vi svängt om verksamheten, även om vi gör en del konsulting själv.
Produkterna som lanserats är mail, telefoni eller andra kanaler kombinerat med ärendehanteringssystem, samt en programvara som gör det möjligt att skapa e-tjänster och göra dem publika.
– Det vi levererar är en allt i ett-lösning, vi har allt i en och samma plattform. Tidigare har många uppfattat telefoni och ärendehantering som två olika verksamheter. Vi har ett jobb i att utbilda marknaden, att vi kan leverera en helhetslösning.
Samtidigt konstaterar Ögren att företaget har en ”magisk tajmning”, att de nu har en produkt ute då marknaden är beredd. Kunderna är 60-70 stycken över hela Sverige.
Snabb tillväxt
Tillväxten har varit stark. 2012 omsatte Artvise 13 miljoner kronor, 2016 23,5 miljoner kronor och målet ligger på 36-37 miljoner kronor nästa år.
I dag arbetar 26 personer från Skelleftekontoret. Nyligen öppnade Artvise ett Stockholmskontor och under början av 2018 väntar ett Malmökontor.
– Då räknar jag med att vi är 35 anställda. Det har hänt mycket det senaste halvåret, säger Ögren som medger att företaget nog haft en del växtverk.
Därför har det satsat såväl på rekrytering som initierat en uppstart av partnerprojekt.
– Hittar vi rätt kompetenser är vi alltid intresserade. Jag tror att vi kommer att växa med två per år i Skellefteå framöver men betydligt mer på de andra kontoren.
Går utomlands
I nästa steg tänker Artvise testa hur produkterna bär utomlands.
– Från och med 2018 kommer vi att ha flerspråksstöd i våra system. Vi har ett spännande erbjudande till kund, plus att marknaden växer med fler språk. Men vi kommer att ta expansionen varligt; vi vill inte springa i väg och göra något överilat, summerar Ögren.