För att vinna konsumenternas gillande börjar allt fler e-handelsföretag med personalisering. Men det gäller att göra det rätt. Arne Andersson blev inte så imponerad när han fick rött nagellack.
Han är rådgivare på Postnord och förste föreläsare ut på Inköpardagen på Folkparken på onsdagen. Rubriken är Konsumentdriven logistik – vilken påverkan får det på inköp och logistikfunktionerna.
Arne Andersson tycker att vi tar för dåligt ansvar för digitaliseringen. – Många säger att det inte är något för mig, det är något för de yngre. Så är det inte. Jag är 60 år idag och vi ska jobba många år till, enligt Reinfeldt blir det till vi är 75 år, säger han och ler.
Det behöver inte vara så stort. Men konsumenternas krav ökar allt eftersom. – Det räcker inte längre med en snygg webbshop. Det ska vara en bra köpupplevelse, det ska vara trevligt att handla.
För att lyckas med det försöker företagen få bättre konsumentinsikt, som trenden kallas just nu, och göra en bra personalisering. – Jag hade beställt ett par boots och hämtade ut dem på mitt utlämningsställe. Jag tog hem lådan och packade upp den. Bootsen var jättefina. Så hörde jag att det var något kvar i lådan. De brukar ju ibland skicka med något extra som tack för beställningen, ofta är det choklad som passar alla. Den här gången var det rött nagellack. Det är inte vad jag vill kalla god personalisering, säger Arne Andersson.
Han visar en bild över hur ett sorgearbete ser ut. Först är det chockfasen, sedan sorgearbetet och efter det börjar man vara på väg upp igen. – Jag tror kurvan ser ganska likadan ut när det gäller digitaliseringen. Först kom chockfasen. Nu tror jag alla är inne i experimentfasen. Vi måste ge oss förutsättningar att experimentera.
Han ger exempel med e-bokhandelsföretaget Amazon som nu även börjat med fysiska bokaffärer. Ett annat är Stadium och Naturkompaniet som låter kunden hämta i butiken det den beställt via nätet.
Ett tips han vill förmedla är att vara transparent med lagersaldot. Kunden ska få veta vad som finns i lager. Och så ska det vara snabba, tydliga, leveranser. – Det ska inte stå att ni levererar inom mellan 10–20 dagar. Är vi privata eller professionella? Vill vi vara med i den förändringsprocess som digitaliseringen kräver – eller inte?
Här kan du läsa mer om Inköpardagen.