Det blev varumärkesbyrån Krux i Skellefteå som tog hem titeln Årets Mångfaldsföretag 2015.
Mångkulturellt Forum utser årligen vinnaren och motiveringen denna gång lyder: ”Genom sitt sociala engagemang skapar de en plattform för ökad förståelse, för ökat utbyte mellan människor och underlättar integrationen på ett effektivt sätt.”
Jens Mårtensson, vd på Krux, förklarar varför han tror att de uppmärksammas för sitt arbete: - Vår bransch är ganska dålig på mångfald. Vi bestämde oss för att försöka göra något åt det, trots de språkliga och kulturella trösklar det finns för att ta sig in i kommunikationsbranschen, säger han.
Krux har bland annat engagerat sig i projektet Studieplatsen, där nyanlända några timmar i veckan sköter studierna ute på en arbetsplats. Syftet är ökad integration, via möjligheten att öva sin yrksessvenska och lära sig de sociala koder som finns på arbetsplatser.
Genom att använda sitt namn och sin kompetens för kommunikation, har de också fått andra företag att ställa upp med studieplatser.
Krux är även engagerade i Tillsammansskapet, en plattform för lokal sammanhållning mot rasism, splittring och fördomar.